Karbon dla grubasa - można czy nie moszna?
110kg zawodnika, gravel. Jeżdżę na karbonowej sztycy, póki co bez problemów. Czy powinienem się obawiać wymiany alu kierownicy na aero karbon? Boję się że będzie jak w filmikach na youtube, wpadnę kołem w dziurę, podeprę się rękami o kierownicę i zaryję klatą w mostek a ryjem o asfalt...
Ofc celował bym w produkty znanych i cenionych marek, mam na oku Pro Vibe Carbon. Czy są tu grubasy jeżdżące na karbonie?
Dzięki za porady
#rower #kolarstwo #gravel #szosa #mtb
aa5d6637-9ee9-4a90-ade3-ef1f52a08592
senpai

@hejtamto Ja bym się bał, ewentualnie zawsze można schudnąć, jest dobra motywacja ( ಠ ͜ʖಠ)

hejtamto

@senpai Nie chcę zrzucać 110kg/2m i żaden najebany seba do mnie nie podejdzie na mieście

VonTrupka

jaki będziesz miał uzysk na gramaturze po zmianie i czy naprawdę przy obładowanym rowerze będzie to miało jakiekolwiek znaczenie?

hejtamto

@VonTrupka Z jednej strony trochę gramów ucieknie, z drugiej strony to dodatkowa amortyzacja na gravelu, z trzeciej ostatnio pracuję nad prędkością i często jeżdżę > 30km/h więc aero by się przydało, z czwartej strony obecna kierownica jest 2-3cm za wąska dla mnie. Jeśli idzie o carbon vs alu to głównie liczę właśnie na amortyzację.

VonTrupka

@hejtamto ja dość słaby w temacie węgla, ale to amelinium ma większą giętkość przez co amortyzuje lepiej

aczkolwiek to tylko spostrzeżenie z wiedzy o alu, żadnych porównań ani nic o kierach przez ostatnich bodaj 7 lat nie czytałem.


Mimo wszystko nie wyobrażam sobie wsadzić węgla do mojego HT i popylać po wertepach


ostatnio pracuję nad prędkością i często jeżdżę > 30km/h więc aero by się przydało,


jeśli to jest priorytet to nie lepiej zainwestować w szerszą alukierę + lemondkę?

hejtamto

@VonTrupka Jeśli zaraz nie przyjdzie jakiś ekspert od karbonu i nie wypowie się że taka kierownica jest w 100% bezpieczna bo nowoczesny karbon bla bla to pewnie skończy się na szerszej alu. Ale kiedy kupię alu to w tym rowerze już nie zmienię na karbon bo nie będę składował starych kierek. Muszę podjąć decyzję.


No i jeszcze karbon aero ma fajny system mocowań komputerków od dołu kierownicy, w klasycznej kierownicy albo do mostka można przykręcić albo obejmą na kierownicę. Obejma mi nie pasuje, a mostek boję się że się rozsypie od drgań z komputerem i lampką przymocowanymi tak daleko od środka ciężkości. Mam rower orbei i tam jest jeszcze systemowe mocowanie do mostka, ale są tam śrubki chyba m1.5 i widziałem w internecie że po prostu pękają i jest dramat.

nobodys

@hejtamto Jaki jest zamysł tej zmiany?


  • Komfort się raczej nie zmieni

  • Waga nie na tyle żeby przekładało się to na jakiekolwiek osiągi przy 110kg

  • Wygląd? Może.


Czy pęknie jak zapałka zależy od tego jak agresywnie jeździsz / jakie masz opony i ciśnienie / po jakiej nawierzchni / jak bardzo opierasz się na kierownicy.


Oczywiście każdy wydaje kasę na co chce i jeżeli jest to po prostu takie widzimisię to spoko jeżeli aktualna kierownica w niczym nie przeszkadza, to "aero" carbon nie było by w mojej opinii szczególnym dodatkiem.

hejtamto

@nobodys Czyli uważasz że szansa pęknięcia nie dość że istnieje, to jeszcze nie jest ekstremalnie niska? Na czym opierasz tą opinię? Własne doświadczenia?


Co do kształtu aero, przy prędkościach > 30km/h nie odczuję różnicy? Od kiedy aero zaczyna pomagać?

nobodys

@hejtamto Nie mam własnych doświadczeń, bo w mojej opinii dla przeciętnego kowalskiego (czyli np. i dla mnie) carbon to przerost formy nad treścią (szczególnie kierownica). Co innego, jeżeli ktoś startuje w zawodach gdzie każda sekunda się liczy. Podsyłam pierwsze lepsze info z tym ile się oszczędza energii w stosunku do zwyklego aluminium (testował gość o typowo kolarskiej sylwetce, więc na oko nawet nie 70kg i wzrost też nie za wysoki). Przy prędkościach powyżej 30km/h i dosyć długich dystansach dużo bardziej by się przydała lemondka, dzięki której można się lepiej schować przed wiatrem (szczególnie przy 2m).

9f95b3be-c440-4136-9ed5-619da8322804
hejtamto

@nobodys Nie umiem jeździć na lemondce. Próbowałem kłaść ręce w okolicy mostka i po pierwsze sterowność jest zerowa, po drugie złapanie hamulców trwa kilka sekund - kilka za dużo w razie awaryjnego hamowania


Akurat waga to drugorzędna rzecz w carbonie dla mnie, bardziej ta amortyzacja mnie interesuje. W gravelu nie wsadzisz dumpera, mam do wyboru amortyzowany mostek od redshifta za ponad 1000zł lub carbonową kierownicę żeby ograniczyć drgania. Kasa się znajdzie, ale życia nie zaryzykuję. Kiedy wpadnę w dziurę nacisk punktowy na kierownicę pójdzie pewnie w tony, a nie moje marne 110kg. Potrzebuję weryfikacji czy kierownice carbonowe są na to gotowe, alu wytrzymało mi kilka takich wpadek.

nobodys

@hejtamto Jeżeli chodzi o drgania kierownicy to w gravelu dają najwięcej:


rozmiar/styl opon i ich ciśnienie --> widelec (tu karbon akurat lepiej tłumi) --> Owijka + rękawiczki --> sama kierownica z carbonu w dużo mniejszym stopniu niż widelec.


Co do redshifta to jest to super dodatek, ale trochę kosztuje. Użytkownik hejto wagabundowy jeździ różne ultra (akurat jest na Wisła 1200) z amortyzowanym mostkiem i sztycą/zawieszenie sztycy redshifta i bardzo chwali.

hejtamto

@nobodys Widelec karbonowy mam, tubeless i niskie ciśnienie mam, owijkę podwójną 3.5mm mam, rękawiczki z amortyzacją mam. Nie jest źle obecnie Teraz nowe siodełko na sztycę karbonową wejdzie od fizika, kierownica i mostek to ostatnie nad czym mogę pracować.


Kurde a mi gosć w serwisie shimano service center (autoryzowany, szkoleni przez shimano) dopiero co mówił że mostek redshifta pływa w 3 osiach i pedałować się na tym nie da... Z kolei amortyzowaną sztycę odradzał bo niby tak buja tył/przód że nie da się zająć pozycji na rowerze. Opinia jest jak dupa, każdy ma swoją. Trzeba testować. Tylko czy nie zabiję się przez tą kierę?

nobodys

@hejtamto Tak, trzeba testować. Ewentualnie zmienić/dokupić MTB

hejtamto

@nobodys Wyleczyłem się z mtb po kupnie gravela Mam nadal i tak jak go uwielbiałem, kiedy teraz wsiadam czuję się jakbym czołgiem jeździł. Opony 2.35", waga 15kg i szeroki, górski napęd 1x11. Dopiero na gravelu zacząłem jeździć dużo, daleko i szybko mimo że ten mtb całkiem przyzwoity jest. To jest rower na góry i tylko góry. Lepiej jeździ po błocie niż po asfalcie.

wonsz

po drugie złapanie hamulców trwa kilka sekund


@hejtamto jak masz hydraulikę to zastanów się czy wpięcie dodatkowej klamki hamulca w obwód nie załatwiłoby sprawy - mam dodatkową klamkę do tylnego po to żeby mieć hamulec pod ręką jak sięgam bidonu a wtedy jestem w górnym chwycie. Takie moje zboczenie w temacie control freak.


Kurde a mi gosć w serwisie shimano service center (autoryzowany, szkoleni przez shimano) dopiero co mówił że mostek redshifta pływa w 3 osiach i pedałować się na tym nie da... Z kolei amortyzowaną sztycę odradzał bo niby tak buja tył/przód że nie da się zająć pozycji na rowerze


Kilka lat się bujałem po rowerowych z wizjami zmian w moim ulepie które mogły by mi dać większy komfort ale w ocenie fachowców to były wymysły z dupy. Tak skończyłem z dwoma rowerami i o ile chwalę sobie zakup gravela tak decyzja wynikła z bardzo złych powodów. A @wagabundowy napierdala wisłe1200 i zawstydza tych twoich i moich specjalistów. Nowoczesne sklepy rowerowe są od sprzedawania fajnych i drogich rzeczy, nic więcej.

hejtamto

O to mega ciekawe co mówisz. Też rozważałem dodatkowe klamki dla bezpieczeństwa. Nie przeszkadza to w chwycie kiedy jedziesz normalnie? Z lampką i licznikiem i tak ciasno się robi na kierownicy. Masz w gravelu grx? U mnie hamulce i klamkomanetki są od grx 400 2x10 a dodatkowe hamulce są tylko od grx800 i nie wiem czy to zadziała

Zaloguj się aby komentować