Efekt sieciowy - zjawisko, w którym wartość produktu lub usługi rośnie wraz ze wzrostem liczby jej użytkowników. Im więcej osób korzysta z danej platformy, tym staje się ona bardziej użyteczna i atrakcyjna dla kolejnych użytkowników.
Social media jak Facebook, Instagram, X(Twitter), platformy komunikacyjne jak WhatsApp czy Zoom, czy usługi współdzielone jak Uber czy Airbnb są tego najlepszym przykładem.
Efekt sieciowy dzielimy na bezpośredni (więcej użytkowników = więcej korzyści, np. więcej osób do rozmowy) i pośredni (więcej użytkowników przyciąga więcej dostawców, np. więcej sklepów na Amazonie).
Jednak efekt sieciowy ma też ciemną stronę(według mnie, jest ona coraz częstsza, jeśli chodzi o media społecznościowe). Gdy użytkowników jest zbyt wielu, może to prowadzić do spadku jakości doświadczenia (np. media społecznościowe zalane spamem) czy negatywnych efektów społecznych (np. hejt, dezinformacja). W niektórych przypadkach usługa może nawet stracić na wartości, jeśli stanie się zbyt masowa
#gownowpis #ciekawostki
Dodaję, bo wczoraj troche miałem rozkminę na temat tego, że media społecznościowe tracą na wartości, gdy staje się ona zbyt "powszechna" i okazało się, że istnieje coś takiego jak efekt sieciowy