Dzisiaj podzielę się małą wskazówką dla tych chcących korzystać z kolorów Pantone w swoich projektach, oszczędnych projektantów oraz tych początkujących w dziedzinie grafiki. Wielu z was zapewne używa wzornika kolorów Pantone w swoich projektach. Nowy wzornik może kosztować nawet 400 dolarów, ale warto go mieć, ponieważ zawiera kolory specjalnie dostosowane do różnych form, technik druku i rodzajów farb. Niektóre subtelne niuanse, takie jak refleksy czy głębia, są trudne do oddania na ekranie monitora.

Jednak firma Pantone poszła krok dalej, oferując płatną aplikację i ograniczając dodatkowo dostęp do bibliotek kolorów Pantone w wielu programach. To zmusza użytkowników do korzystania z ich płatnej aplikacji, co może być problemem dla tych, którzy chcą wykonać projekt bez dużych nakładów finansowych. Dodatkowo przeszukiwanie tych bibliotek w starszych programach bywa strasznie mozolne.

Dlatego chciałbym podzielić się sposobem na generowanie własnych kolorów Pantone, bez konieczności korzystania z oficjalnej biblioteki Pantone czy nawet szukania ich w bibliotece. Weźmy na przykład program CorelDRAW i Adobe Illustrator.

Pierwszym krokiem jest odwiedzenie strony https://encycolorpedia.com/ . Tam możemy wpisać interesujący nas kolor Pantone, a strona poda nam jego wartość HEX, czyli kod koloru w przestrzeni RGB, który najlepiej odzwierciedla dany kolor z wzornika na monitorze. Choć ten kod służy jedynie do tymczasowego dopasowania koloru w projekcie.

Następnie wystarczy dodać ten kolor do swojej palety kolorów w programie. Zakładam, że czytelnik wie już, jak to zrobić, ale tutaj ważny krok, że przed zapisaniem tego koloru w programie należy kliknąć, aby został on potraktowany jako Dodatkowy(SPOT), a nie rozbarwiony i nadać mu nazwę odpowiadającą farbie Pantone czyli np. Pantone 250 C.

To wszystko! Po zapisaniu dokumentu w formacie PDF, kolor będzie widoczny jako osobny dodatkowy kolor, a nazwa Pantone posłuży drukarzowi do wyboru odpowiedniej farby. Dzięki temu oszczędzisz trochę pieniędzy, czasu i zachowasz spójność kolorystyczną w swoim projekcie.

#grafikakomputerowa #porady
b694446c-13e6-427d-8273-c5fa3bb0a6d2
em-te

@ChrissXRezner nie drukuję, ani nie projektuję zawodowo. Mam jakieś programy graficzne, które posiadają zestaw barw zgodny z Panteone, czy innymi wzornikami - paleta farb olejnych, pasteli, akryli marki tej czy innej. To nie zadziała w druku i trzeb będzie obraz konwertować?

ChrissXRezner

@em-te Niezbyt rozumiem pytania. "To nie zadziała w druku". W sensie druk cyfrowy z drukarki w domu?

em-te

@ChrissXRezner Czy predefiniowana paleta (Agfa, Panteone, zestaw kolorów z farb olejnych Van Gogh) w programie "malarskim" - daję do druku na płótnie, załatwi problem zgodności barw? Czy to musi być tak, ze drukarnia używa identycznego modelu, jaki ja, bo inaczej będzie problem?


Domniemywam, że drukarnie używają wyłącznie farb zgodnych ze standardem Panteone i nie mam innej drogi?

micin3

@em-te 

Domniemywam, że drukarnie używają wyłącznie farb zgodnych ze standardem Panteone i nie mam innej drogi?

Nie o to OPowi chodzi. Każdy, ale to każdy monitor, który nie kosztuje milionów monet i nie został profesjonalnie skalibrowany pokazuje inne kolory - inne nasycenie, inny kontrast etc. Ta sama czerwień, która na Twoim monitorze może bić po oczach jaskrawością, na moim mogłaby już być bardziej stonowana.


Po to są właśnie chociażby barwy Pantone - bo może i na dwóch monitorach Pantone 250C będzie wyglądać inaczej, to na wydruku zawsze będzie taki sam (teoretycznie).

Więc, żeby mieć dokładnie takie kolory, jakie chcesz (a nie takie, jakie Ci monitor wyświetli) stosuje się ustandaryzowane kolory - najczęściej właśnie Pantone, który jest chyba (ale głowy nie dam) najpopularniejszym wzornikiem. Używając Pantone lub ich odpowiednika w RGB masz pewność, że "ten" czerwony będzie w druku "tym" czerwonym, a nie lekko ciemniejszy/jaśniejszy. Jak nie zastosujesz Pantone, to świat się nie zawali a drukarz nie zejdzie na zawał - ale wtedy po wydruku może się okazać, że bijący Cię w oczy na Twoim monitorze czerwień jest jednak w wydruku znacznie, znacznie ciemniejsza.

em-te

@micin3  korzystam z tabletu Wacoma. Fabrycznie kalibrowany. Rzecz w tym że idę z moją pracą do fotografa, który ma drukarkę, a on ma już inny wynik na ekranie. Reklamowałem już wydruki i się nauczyłem, by nie ufać. Pan mi nawet pokazywał kolorymetr.

ChrissXRezner

@em-te Agfa, Pantone itp. gwarantują, że wybrane farby będą wyglądać dokładnie tak jak we wzorniku po wydrukowaniu. Jednak trzeba pamiętać, że ich odzwierciedlenie na ekranie monitora jest tylko przybliżone, bo monitor nie oddaje tego jak farba wygląda w prawdziwym świecie, przykład na zdjęciu.


Domniemywam, że drukarnie używają wyłącznie farb zgodnych ze standardem Panteone i nie mam innej drogi?

Standardem w druku offsetowym czyli w drukarni są kolory CMYK, Pantone to kolory Dodatkowe, czyli takie unikatowe, które dają więcej Efektu jak błysk, głębię, intensywność, której często nie można uzyskać korzystając z standardowej palety.


Inną droga jest namieszanie laboratoryjne jakiegoś koloru. Często z tego korzystam przy projektowaniu, gdzie akurat do jakiejś powierzchni farba PANTONE jest niedostępna. Lub bardzo dobry drukarz potrafi wiele kolorów Pantone zmieszać z tradycyjnych farb i przeciętna osoba nie zauważy, a drukarnia zaoszczędzi kilkaset zł, bo tyle kosztuje puszka takiej farby.

300e9ed0-dfa3-4c82-962f-f04942e886ba
micin3

@em-te korzystam z tabletu Wacoma. Fabrycznie kalibrowany.

Czyli ani nie marka znana z dobrego odwzrowoania kolorów (Wacomy jeszcze parę lat temu, jak się rozglądałem, to miały od żenujących okolic 70% do "zawrotnych" 85% odwzorowania kolorów, ale może coś się oczywiście zmieniło przez te lata) i w ogóle nieskalibrowany (nie istnieje coś takiego jak "fabryczna" kalibracja, bo taką to często o kant dupy rozbić, chyba, że dostałeś "dowód" kalibracji z opisem, o odwzorowaniu przed i po. Kalibracja to dodatkowa, płatna usługa, którą nie robią producenci lecz zazwyczaj albo sprzedający towar sklep, albo zewnętrzna firma).


Pan mi nawet pokazywał kolorymetr.

Bo jak wyżej pisałem, może ma skalibrowany monitor. Bez osobnego miernika, IMHO wymienianego co pół roku (lub skrzętnie chowanego do szuflady przed słońcem) nie ma co się bawić w profesjonalne wydruk, jeżeli nie zna się prawie na pamięć kodów.

ChrissXRezner

@micin3 Poniekąd tak ale nie do końca, w przypadku kolorów standardowych CMYK to warto pamiętać o profilu kolorów w ustawieniach. W Europie głównie drukarnie korzystają z profilu FOGRA 39, które też są standardem ISO albo zapytać drukarnię z jakiego profilu korzystają. By dodatkowo zagwarantować spójność wydruku standardowego CMYK to warto wydrukować PROOF. Czyli druk testowy kosztuje ok. 30 zł. Potem go dostarczyć do drukarni.


Głównym atrybutem Pantone jest druk super intensywnych, metalicznych kolorów, których CMYK nie jest wstanie dostarczyć.

em-te

@micin3 zapłaciłem za niego naście tysięcy. pokrycie 120%

micin3

@em-te A to zwracam honor, nie siedzę już na szczęście w branży od kilku lat więc może coś się zmieniło odnośnie Wacoma (lub może nie patrzyłem na "topkę" wtedy).

Dr_Melfi

@ChrissXRezner Ponieważ pracuje w branży muszę się odezwać bo faktycznie zrobiłeś sobie swój własny pantone ale nikt ci go nie wydrukuje bo nie da się go uzyskać.

ChrissXRezner

@Dr_Melfi A konkretnie gdzie napisałem, że stworzyłem "Swój własny pantone" ?. Wyraźnie napisałem: Tam możemy wpisać interesujący nas kolor Pantone. Nie pokaże ci przecież HEX od Nieistniejącego Pantone.

Zaloguj się aby komentować