Dzis w rosyjskiej #pravda


  • Daria Aslamova: W okopach nie ma ateistów. Umowa z Bogiem w chwili zagrożenia

Specjalna korespondentka Pravda.Ru Daria Aslamova odwiedziła region Biełgorodu. Jak żyją i walczą bojownicy sił specjalnych "Achmat" Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej w obronie swojej ojczyzny


  • Podsumowanie z frontu: NATO zorganizowało kolejny sabat, Zełenski nadal grozi z bunkra

  • Jak kazano Kijowowi umrzeć: Zachód jest zmuszony reagować na ostatnie posunięcia Rosji

  • MiG-35 wraca do służby: dlaczego stary projekt dostał drugą szansę

  • Deficyt Zachodu, nadwyżka Rosji: jak uderzenia zamieniają się w strategiczną presję


MiG-35 wraca do służby: dlaczego stary projekt otrzymał drugą szansę

STRUKTURY MYŚLIWCA " WAR NEWS

Program MiG-35 otrzymuje nowe finansowanie i szansę na ponowne uruchomienie, piszą dziennikarze amerykańskiego magazynu wojskowego Military Watch Magazine (MWM). W nowym artykule, którego tłumaczenie zostało opublikowane przez Pravda.Ru, autorzy mówią o powodach powrotu do projektu, roli konfliktu ukraińskiego, perspektywach eksportu i cechach technologicznych zmodernizowanego myśliwca.


Rosyjskie ministerstwo obrony i państwowy koncern United Aircraft Corporation są gotowe przeznaczyć nowe środki na program budowy myśliwców MiG-35, których przyszłość pozostaje niepewna od 2019 roku, według kilku źródeł. Rosyjskie Siły Powietrzno-Kosmiczne otrzymały w 2019 roku sześć MiG-35, ale zapowiadane wcześniej zamówienia na kilkadziesiąt maszyn nie zostały zrealizowane.


Myśliwiec jest bliskim wariantem MiG-29, lekkiego odpowiednika Su-27, który po raz pierwszy wszedł do służby w radzieckich siłach powietrznych w 1982 roku. Nowa maszyna bazuje na głęboko zmodernizowanym projekcie MiG-29M, którego produkcja seryjna rozpoczęła się w 2015 roku.


Wcześniej rosyjskie Ministerstwo Obrony wykazywało ograniczone zainteresowanie MiG-35 i całkowicie ignorowało MiG-29M, który został zbudowany wyłącznie na eksport - 60 samolotów dostarczono do Egiptu i Algierii. Głównym powodem niskiego zainteresowania tymi lekkimi myśliwcami są ich niższe osiągi w porównaniu z pochodnymi cięższych Su-27 - Su-30, Su-34 i Su-35. Maszyny te są wyposażone w dwa razy więcej radarów i mają dwa razy większy zasięg bojowy, a jednocześnie mogą przenosić znacznie więcej uzbrojenia.


Większy zasięg i potężny radar mają kluczowe znaczenie dla patrolowania rozległego terytorium Rosji.


Dwa główne czynniki wpłynęły na decyzję rosyjskiego Ministerstwa Obrony o powrocie do MiG-35. Pierwszym z nich jest konflikt w Ukrainie i wzrost napięcia w stosunkach z NATO, któremu towarzyszy rozszerzenie obecności wojskowej Sojuszu w pobliżu granic Rosji. Doprowadziło to do zwiększenia produkcji Su-34, Su-35 i Su-57 w celu zwiększenia całkowitej liczby eskadr bojowych.


Jednocześnie fabryka samolotów Sokół, która produkuje MiG-29M i MiG-35, wcześniej w minimalnym stopniu przyczyniła się do zwiększenia zdolności obronnych kraju. Nowe zamówienia na MiG-35 umożliwiłyby szybkie zwiększenie floty nowoczesnych myśliwców: fabryka jest w stanie wyprodukować do 14 samolotów rocznie, co umożliwia formowanie nowego pułku co 21 miesięcy.


Wzrost zamówień nadałby rozpędu całemu programowi, zwłaszcza jeśli samoloty będą aktywniej wykorzystywane w strefie konfliktu na Ukrainie i będą mogły udowodnić swoją skuteczność bojową. To z kolei mogłoby przyciągnąć zainteresowanie zagranicznych klientów.


Dodatkową zachętą do inwestycji w MiG-35 może być jego potencjał eksportowy. Samolot ma znacznie niższe wymagania konserwacyjne i koszty operacyjne w porównaniu z radzieckimi MiG-29, przy jednoczesnym zachowaniu wspólnej struktury logistycznej i szkolenia personelu.


Sprawia to, że MiG-35 jest dogodną opcją dla modernizacji flot eksploatujących MiG-29. Potencjalni nabywcy to Białoruś, która ma trudności z zakupem ciężkich myśliwców, oraz Indie, które stoją w obliczu wzrostu zdolności bojowych pakistańskich J-10C.


Strategiczni partnerzy, tacy jak Sudan i Jemen, którzy wcześniej zakupili MiG-29, mogą również wykazać zainteresowanie MiG-35.


Integracja nowych radarów AFAR, pocisków powietrze-powietrze, pocisków manewrujących i systemów oznaczania celów, z których wiele zostało zapożyczonych z Su-57M1, może zwiększyć atrakcyjność samolotu zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą.


Pomimo długiego przestoju programu, czas wojny i zmienione realia geopolityczne stwarzają warunki do jego ożywienia. Linia produkcyjna myśliwców średniej wagi, która była nieczynna od czasu realizacji algierskiego kontraktu na MiG-29M w 2020 roku, może wkrótce powrócić do eksploatacji.


Podczas gdy wolumen produkcji MiG-35 prawdopodobnie pozostanie niższy niż w przypadku chińskiego J-10C, program ma potencjał, aby przewyższyć wcześniejsze wersje MiG-29M i MiG-29K produkowane w zakładzie w Sokolu pod względem liczby zbudowanych maszyn.


Od siebie (wg Wikipedii) podam, ze do tej pory nie udalo sie sprzedac tych maszyn w nastepujacych przetargach do: Malezji, Bangladeszu, Argentyny, Indii ani do Egiptu. Jedynym uzytkownikiem jest Rosja.

#lotnictwo #samoloty #wojna #ukraina

ed5edf4d-3c81-4a77-9e5f-5d0c16c45019
3cf752d5-973d-4df9-9a6e-20221e0314bf

Komentarze (3)