@moll pozwól że wyjaśnię Ci to na przykładzie nawierzchni z betonu cementowego bo to w sumie najłatwiejszy przykład. Szczeliny dylatacyjne umożliwiają pracę poszczególnych płyt ponieważ pod wpływem temperatury beton albo się rozszerza albo się kurczy. Gdyby nie było dylatacji to płyta by zwyczajnie pod wpływem naprężeń pękła w pewnym momencie ponieważ beton nie jest odporny na rozciąganie czy zginanie. Dlatego się nacina szczeliny dylatacyjne aby umożliwić pracę tych płyt. W przypadku nawierzchni betonowych stosujemy najczęściej zbrojenie szczelin w postaci dybli i kotew. Rolą dybli w nawierzchni betonowej jest zarówno przenoszenie obciążenia pionowego od kół pojazdów, jak i zapewnienie swobodnego przemieszczania płyt na skutek oddziaływań termicznych oraz utrzymanie jednakowego poziomu sąsiadujących
płyt. Kotwy zaś zapobiegają rozdzielaniu się sąsiednich pasów nawierzchni i
zróżnicowaniu ugięć sąsiednich płyt nawierzchni. Co więcej, kotwy zapobiegają także
powstawaniu spękań poprzecznych płyt betonowych.
W trakcie eksploatacji drogi szczeliny dylatacyjne są wielokrotnie oraz cyklicznie
rozwierane na skutek oddziaływania ruchu pojazdów oraz odkształcenia ze względu na
oddziaływania temperatury i wilgoci.
Chciałem dodać rysunek takiej szczeliny ale nie mogę z jakiegoś powodu zdjęcia dodać