#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #historia #usa #iiwojnaswiatowa

Amerykański okręt podwodny SS 273 "Robalo" typu "Gato" został zwodowany 9 maja 1943 roku w stoczni Manitowoc Shipbuilding Co.
W dniu 28 września 1943 r. wszedł do służby i został wcielony do Floty Pacyfiku USA.
26 lipca 1944 zatonął w wyniku eksplozji miny na zachód od wyspy Palawan (Filipiny).

Zaprojektowany w konstrukcji częściowo dwukadłubowej, uzbrojony był w 24 torpedyMark XIV i Mark 18 wystrzeliwane z sześciu wyrzutni torpedowych na dziobie oraz czterech wyrzutni rufowych.

Układ napędowy tych okrętów stanowiły cztery generatory elektryczne napędzane przez silniki Diesla o mocy 5400 km oraz cztery silniki elektryczne o mocy 2700 km, napędzające dwa wały napędowe ze śrubami.

Długość 95,02 metra
Szerokość 8,31 metra
Zanurzenie 91 metrów
Prędkość
• na powierzchni 20,25 węzła
• w zanurzeniu 8,75 węzła
f6e556d9-41f5-47a0-b758-85c6142c7255
Byk

Te konstrukcje w stosunku do U-Bootów typu VIIC nie cieszyły się chyba najlepszą opinią? Popraw mnie jeżeli się mylę.

Chodzi o awaryjność, głębokość zanurzenia.

suseu

@Byk Co do awaryjności to nie wiem, ale głębokość zanurzenia to 91 metrów VS 230 metrów w U-bootach.

knoor

@Byk Tu jest fajny filmik jak ten okręt był zbudowany, gdybym miał wybierać wolałbym chyba mimo wszystko amerykański, bo w porównaniu z niemieckimi masz więcej miejsca i przestrzeni dla załogi (95 metrów i 1500 ton Gato vs 67 metrów i 770 ton dla type VII)

https://www.youtube.com/watch?v=FctRpaleRFc

Byk

@knoor Nie ma wątpliwości, że był bardziej komfortowy. Gdzieś w głowie mi świeci lampka, że czytałem, opinie, że amerykańskie jednostki nie miały najlepszej renomy, dlatego ruszyłem temat... Ale sam pewności nie mam.

SuperSzturmowiec

okręt podwodny SS - zawsze piorun

mismatched_puzzle

Mam takie pytanie, może głupie - jeżeli dobrze rozumiem to silniki diesla nie dzialaly pod wodą bo nie miały powietrza do spalania mieszanki. W związku z tym zakładam, że te okręty płynęły normalnie "na" wodzie, ładując akumulatory. Dopiero jak zachodziła potrzeba np przed walką, przeprowadzano zanurzenie na jakiś określony czas, po którym musieli się znowu wynurzyć i naładować akumulatory.

Więc to jest chyba mit, że takie okręty poruszały się wiele mil praktycznie wyłącznie pod wodą, jak możemy zobaczyć w filmach? Sytuacja zmieniła się pewnie dopiero po wprowadzeniu okrętów atomowych?

Byk

@mismatched_puzzle Dokładnie tak, zasięg po wodą był mocno ograniczony. Natomiast statyczne zanurzenie mogło trwać nawet dwie doby, dostępne były już wtedy (II wojna światowa) pochłaniacze potasowe.

http://www.ubootwaffe.pl/okrety/budowa/dziobowy-przedzial-torpedowy/pochlaniacze-potasowe

Zaloguj się aby komentować