Ciąg dalszy o mariawitach.
Zacznę od podsumowania reform abp. Kowalskiego:
  • wprowadzenie komunii pod dwiema postaciami (chleba i wina);
  • zniesienie obowiązkowego celibatu;
  • wprowadzenie "małżeństw mistycznych" księży z zakonnicami;
  • nauczanie o "niepokalanym poczęciu" dzieci z takich związków;
  • wprowadzenie kapłaństwa kobiet;
  • wprowadzenie kapłaństwa ludowego (świeccy mogą odprawiać Mszę);
  • wprowadzenie komunii niemowląt pod postacią wina;
  • zniesienie spowiedzi usznej;
  • zniesienie bierzmowania jako obrzędu (abp Kowalski nauczał, że tego sakramentu udziela sam Duch Św. w sposób mistyczny);
  • zniesienie święcenia wody, olejów i pokarmów;
  • zniesienie obrzędów Wielkiego Tygodnia;
  • wzmacnianie kultu Mateczki Kozłowskiej;
  • zakaz picia wódki i palenia tytoniu oraz propagacja diety wegetariańskiej.
Nie wszystkim mariawitom podobały się te reformy i autorytarny styl zarządzania Kościołem przez abp. Kowalskiego. W 1934 r. zwołano kapitułę, na której biskupi i kapłani domagali się zawrócenia z dotychczasowego kursu i powrotu do bardziej tradycyjnego nauczania. Arcybiskup nie zamierzał jednak w niczym ustępować. Dlatego 29 stycznia 1935 r. odbyła się kolejna kapituła, na której pozbawiono abp. Kowalskiego urzędu, a na nowego zwierzchnika Kościoła - z tytułem biskupa naczelnego - wybrano Klemensa Marię Filipa Feldmana. Dotychczasowy arcybiskup został zmuszony do przeniesienia się do klasztoru w Felicjanowie i zrzeczenia się wszystkich godności kościelnych. Jednak stosunkowo niewielka grupa zwolenników abp. Kowalskiego twierdziła, że wyrok kapituły został wydany bezprawnie. Ostatecznie mariawityzm rozpadł się na dwa wyznania. Większa część, na czele z bp. Feldmanem i siedzibą w Płocku pozostała przy nazwie używnej od momentu wstąpienia do Unii Utrechckiej: Starokatolicki Kościół Mariawitów. Z kolei zwolennicy abp. Kowalskiego z siedzibą w Felicjanowie przyjęli nazwę używaną wcześniej: Kościół Katolicki Mariawitów. Obydwa Kościoły przez długi czas nie utrzymywały ze sobą bliższych kontaktów i dopiero niedawno zaczęło się to zmieniać.
Starokatolicki Kościół Mariawitów odrzucił większość reform abp. Kowalskiego z wyjątkiem komunii pod dwiema postaciami i zniesienia celibatu. Jest doktrynalnie zbliżony do Kościołów starokatolickich (jak np. polskokatolicki), ale nie stał się ponownie członkiem Unii Utrechckiej. Angażuje się aktywnie w ruch ekumeniczny. Księdzem w Starokatolickim Kościele Mariawitów był znany astronom Konrad Rudnicki (jako kapłan używał imion zakonnych Maria Paweł, zmarł w 2013 r.).
Ciekawostka: jako że mariawici oddzielili się od Kościoła Rzymskokatolickiego w 1907 r. i szli dalej swoją drogą, ominęły ich reformy liturgiczne z lat 50. i po II Soborze Watykańskim. Dlatego też Msza mariawicka jest przetłumaczoną na polski tzw. Mszą trydencką z kilkoma niewielkimi zmianami (np. wezwania do Mateczki jako świętej czy śpiewanie na głos Kanonu Eucharystycznego). Msza jest niemal zawsze odprawiana przed wystawionym Najświętszym Sakramentem. Natomiast ewenementem w Starokatolickim Kościele Mariawitów są obrzędy Wielkiego Tygodnia. To chyba jedyne wyznanie w Polsce, gdzie są one w wersji sprzed reformy z 1955 r. (czyli np. są odprawiane rano, w Wielki Piątek tylko kapłan przyjmuje komunię, od poświęconego ognia zapala się trójramienny świecznik, a dopiero od niego paschał). Nawet lefebvryści stosują zreformowany obrządek.
Link do opisów i zdjęć mariawickich obrzędów wielkotygodniowych:
http://www.mariawita-lipka.pl/2008wt.php
Ciąg dalszy nastąpi - będzie o tym drugim odłamie i dalszych reformach abp. Kowalskiego.
Załączam fragment uroczystości Starokatolickiego Kościoła Mariawitów w Płocku:
https://www.youtube.com/watch?v=FZQdUnxhPNk
Lebiediew

"- wprowadzenie "małżeństw mistycznych" księży z zakonnicami;

  • nauczanie o "niepokalanym poczęciu" dzieci z takich związków;"

XD Możesz coś więcej o tym napisać?

Bipalium_kewense

Uzupełnienie: w wykazie reform abp. Kowalskiego zapomniałem o zniesieniu obowiązkowych postów. Natomiast jeszcze jedną reformą częściowo zachowaną przez Starokatolicki Kościół Mariawitów jest zniesienie spowiedzi usznej: pozostaje ona w tym wyznaniu obowiązkowa dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia (by nauczyć się dobrze spowiadać), natomiast potem jest opcjonalna (na życzenie), a kapłan udziela generalnego rozgrzeszenia podczas Mszy.

Bipalium_kewense

@Lebiediew Tak, w następnej części będzie o odłamie kierowanym przez abp. Kowalskiego, który kontynuował i pogłębiał swoje reformy. A na sam koniec dam linki do tekstów źródłowych, zarówno przychylnych jak i krytycznych wobec mariawityzmu.

Lebiediew

@Bipalium_kewense Super! I pomyśl może nad jakimś spisem treści dla łatwiejszej nawigacji po poprzednich wpisach. Nie sądziłem, że się taka saga z tego zrobi :P.

Bipalium_kewense

@Lebiediew Ja też nie. Przyznaję, że popełniłem błąd, bo mogłem dać od razu odnośniki do stron źródłowych, a we wpisie wyłuskać tylko ciekawostki. Było dużo dat i innych takich suchych faktów, ale chciałem też dać jakieś tło historyczne, no i się rozpisałem, w dodatku z literówkami, których już nie mogłem potem poprawić. Ale teraz będzie już o tym, o co mi od początku chodziło: fenomen abp. Kowalskiego i jego dziwaczne reformy. Bo to postać, którą można różnie oceniać, jeszcze napiszę potem, jak sam go widzę. Chciałem zaprezetować jego sylwetkę i trochę spopularyzować, bo mało się o nim obecnie mówi, a był on prekursorem wielu trendów w chrześcijaństwie, jakie są obecnie popularne, zwłaszcza w USA i Europie Zachodniej.

Zaloguj się aby komentować