
Badanie: dzieci są uprzejme nawet wobec surowych robotów; dziewczynki częściej je „uczłowieczają”
Nauka w PolscePsycholodzy z Centrum HumanTech USWPS zbadali interakcje dzieci z robotami społecznymi w trakcie zajęć warsztatowych. Okazało się, że dzieci zwracają się do robotów uprzejmie, nawet gdy te przyjmują rozkazujący ton. Poza tym młodsze dzieci i dziewczynki częściej nadają maszynom cechy ludzkie.
Psycholodzy z Centrum HumanTech USWPS zbadali interakcje dzieci z robotami społecznymi w trakcie zajęć warsztatowych. Okazało się, że dzieci zwracają się do robotów uprzejmie, nawet gdy te przyjmują rozkazujący ton. Poza tym młodsze dzieci i dziewczynki częściej nadają maszynom cechy ludzkie.
Roboty społeczne coraz częściej wykorzystuje się w edukacji. Badania prowadzone na całym świecie pokazują, że mogą znacząco zwiększać zaangażowanie dzieci w naukę i poprawiać ich wyniki edukacyjne, wspierać naukę języków i rozwiązywanie problemów w grupach.
Jednak, aby roboty były skutecznymi i odpowiedzialnymi partnerami w tej dziedzinie, trzeba rozumieć, jak dzieci je postrzegają i na nie reagują. Jak cechy robotów (np. sposób komunikacji, wygląd, nadana mu płeć) mogą wpływać na wyniki edukacyjne. Zrozumienie tych zależności może pomóc uniknąć działań, które nieumyślnie utrwalają stereotypy lub zmniejszają zaangażowanie uczniów.
Badania na ten temat od kilku lat prowadzi zespół, którym kieruje dr Konrad Maj, kierownik Centrum HumanTech na Uniwersytecie SWPS. Najnowsze ukazało się w prestiżowym czasopiśmie naukowym Computers & Education (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131525002131)..) [...]
#psychologia #roboty #dzieci #relacje #badanie #naukawpolsce