52 LATA TEMU RUSZYŁA PRODUKCJA "MALUCHA"

Umowa na pozyskanie licencji na produkcję legendarnego Fiata 126p w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej została podpisana 29 października 1971 roku. Korzystnie dla strony polskiej przewidywała, że licencja zostanie spłacona nie zawsze deficytowymi dewizami, ale produkcją silników i skrzyń biegów na rzecz partnera włoskiego. Produkcja legendarnego "Malucha" trwała w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku.

Samochody z początków produkcji sprzedawane w ramach przydziałów kosztowały 69 tys. zł, czyli dwuletnią średnią pensję (przypominamy, że dzisiaj jest to brutto około 200 tys. zł), a odsprzedać na rynku wtórnym można je było za około 100 tys. zł (na dzisiejsze niespełna 300 tys. zł). 


#motoryzacja #prl #ciekawostki #historia


fb/ZimnaWojna19461991

2e5573e3-479a-4d63-a5bc-d13c1e364331

Komentarze (13)

mk-2

@radek-piotr-krasny no właśnie, za komuny to dobrze było, praca była, dobrze było. 8letni kaszlak w 1987r kosztowal tyle co nowy na przydział a nie wszyscy pamiętają ze kaszlak 8 letni już prosił o remont blacharski

d.vil

@mk-2 w końcu zachód i azja dogoniły naszą technologię biodegradacji blach

KKLKK

@mk-2 najlepsze bylo to, ze byl "niezawodny" w porownaniu do skarpety... Poland strong!

mk-2

@KKLKK słyszałem tylko, bo nie jeździłem, ale stary kolegi posiadał i opowiadał ze jakieś dziwne akcje z przegubami były do syreny, że nie sposób było to naprawić, ale co dokładnie, może ktoś podkomentuje co wie więcej

d.vil

Aż żal czytać, że produkcję tego paździerza kontynuowaliśmy do 22 września 2000 roku! 27 lat bez większych zmian, 11 lat po przemianach ustrojowych...


Z takim kapitałem umiejętności, jesteśmy krajem skazanym na sukces.

KKLKK

@d.vil no co ty mordo, mielsimy zajebisty przemysl! To niemce wszystko wykupily i pozamyklay. Mowie ci mordo, polonez byl konkurencja dla audi ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Yes_Man

@d.vil przypomnij mi która marka z demoludów przetrwała przemiany ustrojowe sama z siebie?

Żadna?!

d.vil

@Yes_Man bo jak można przetrwać produkując takie gówno u schyłku XX wieku? Poza tym, nie tego dotyczył mój wpis. Dla mnie to tylko szok, że nie pozwolili temu zdechnąć wcześniej.

Yes_Man

@d.vil ludzi nie było stać na nic innego poza szrotem z RFN z rozregulowanym gaźnikiem którego wtedy w Polsce nikt nie potrafił dobrze serwisować

kdjswq25-1

@d.vil "że produkcję tego paździerza kontynuowaliśmy do 22 września 2000 roku!" ----> Nie ty kontynuowałeś. Cuchnie pryszczatym frustratem.

SonyKrokiet

@Yes_Man Multicar, jeszcze z takich niezamkniętych a przejętych to Skoda, Dacia, Łada czy Tatra i Jelcz; z przejętych a już nieistniejących to jeszcze FSO (bul dópy ludzi oglądających jutuby instant), MZMA/OAO produkujące Moskwicza czy chociażby FSC i ZSD, FSM i FSR - chociaż już na miejscu FSM i FSR dalej produkuje się auta, ale nie rodzimych marek ( ͡° ͜ʖ ͡°) także trochę się nazbierało tych co nie przetrwało zmian ustrojowych prawda? XD

@kdjswq25-1 po raz kolejny ktoś naoglądał się tego czy tamtego jutubera i widzi świat przez skalę porównawczą fajne-gówno - nowe nie znałem ; ) nawet mi się nie chce odpalać o znajomości realiów lat 90. XDDD

c1c6edf1-c452-462a-ad30-22cd1648ffc6
659d10ef-e4aa-45d2-9872-6fd598e8ef28
d.vil

@Yes_Man @kdjswq25-1 @SonyKrokiet przecież już od 1991 produkowaliśmy na tej samej zasadzie Cinquecento a chwilę później Matiza. Może nie jest wielki przeskok, ale nadal nie rozumiem istnienia w tym czasie malucha. Żeby nie było, w latach '80 przewinęły się u mnie w rodzinie ze 3 szt. i nadal mam traumę. Cinkusiem i Matizem jeździłem sporo w firmie, w której pracowałem gdzieś w okolicach 2004 - 2007 i było widać, że te konstrukcje są z innej epoki.

kdjswq25-1

@d.vil To były lata zupełnej biedy i robiło się te samochody, do których były części. A tego "paździerza" ktoś kupował. A dlaczego twoja rodzina miała 'maluchy", a nie Cinkusy?

Zaloguj się aby komentować