4,5 mld z KPO na polską fabrykę elektryków. Prezes ElectroMobility Poland o hubie elektromobilności

ElectroMobility Poland stara się o 4,5 mld zł ze środków KPO na budowę polskiego hubu elektromobilności. - Wpływ bezpośredni, pośredni i indukowany inwestycji przekłada się na realny wzrost PKB, tysiące miejsc pracy i wymierne korzyści fiskalne dla państwa. Tłumaczy to również zaangażowanie państwa oraz finansowanie projektu ze środków z KPO – pisze dla WNP Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland.


W Polsce sektor motoryzacyjny odpowiada za ponad 8 proc. PKB i generuje aż 13,5 proc. wartości eksportu – to nie są suche dane, lecz dowód na strategiczne znaczenie tej branży dla krajowej gospodarki. Zarówno w Polsce jak i w całej Europie sektor ten przynosi także wartość dodaną wielu segmentom ekonomii. Przemysł stalowy, chemiczny, tekstylny, ICT, usługi naprawcze i wiele innych. Te branże są beneficjentami rozwiniętego sektora automotive. Dzięki temu każde euro zainwestowane w motoryzację przynosi średnio 2,6 € zwrotu. To jeden z najwyższych mnożników gospodarczych w przemyśle, co sprawia, że motoryzacja jest naturalnym kandydatem do wsparcia jej rozwoju ze środków publicznych i unijnych. Tak się dzieje w wielu krajach w Europie i na świecie. [...]


#wiadomoscipolska #motoryzacja #polskamotoryzacja #samochodyelektryczne #wnppl

wnp.pl

Komentarze (4)

eloyard

Mam mieszane uczucia. Niby fajnie, ale na obecnym etapie to śmierdzi wybudowaniem za naszą kasę montowni chińczykowi za miliard EUR. Nawet nie ma pewności, czy słynne baterie robione w Polsce będą w nich - bo Chińczycy odpłynęli już trochę z technologią do przodu w dziedzinie ogniw. Tak z 10 lat za późno żeby być w miarę na bieżąco i próbować wchodzić w aspekt rozwojowy łańcucha produkcji, chociaż z drugiej strony - najlepszym terminem było 10 lat temu, a teraz najlepszym terminem jest teraz.

100mph

@eloyard Otóż to. Gdyby PISowcy dowiezli Izere chocby do konca swoich rzadow to mialoby realne szanse. Wtedy taka Omoda i Jaecoo moglyby byc z polska flaga. Obecnie juz za pozno bo Chinczycy weszli na pelnej i nie potrzebuja posrednikow.

dremmettbrown

@eloyard można składać albo przywozić poskładane. Jedno z tych generuje pracę i know-how na miejscu, drugie nie.


Dopóki nie jest kasa dla rady nadzorczej do przejedzenia to imo warto zacząć składać a z czasem ogarniać własną produkcję.

eloyard

@dremmettbrown Miliard EUR to miliard EUR. Zdecydowanie lepsze to niż dotacje dla HoReCa (one byłyby dobre, gdyby KPO zadziałał od początku, a nie teraz, po latach). Ale nadal - jeśli mamy postawić po prostu montownie z gotowych importowanych podzespołów, a JV byłby skonstruowany tak, że partner chiński miałby blokujący głos dywersyfikacji w produkcję krajową, to lepiej ten miliard spożytkować trochę lepiej. Jeśli jednak będzie produkcja istotnych podzespołów w Polsce i będzie możliwość pójścia w komponenty spoza Chin - to jest dużo lepszy pomysł.

Zaloguj się aby komentować