
Większość entuzjastów samochodów bez większego trudu wymieni kilka przedwojennych niemieckich marek samochodów, Maybach, Mercedes, Wanderer, DKW, Opel, Horch czy Adler, ale mało kto wie, że samochody potężnej firmy powstawały przez długi czas w mieście, które dziś należy do Polski – chodzi o Szczecin. Stoewer zaczynał od produkcji maszyn do szycia, by następnie przejść do wytwarzania rowerów i wreszcie samochodów. Żywot firmy zakończył się w 1945, a wcale nie musiał.
Bracia Stoewer w obliczu światowego kryzysu, który skurczył rynek samochodów klasy wyższej, decydowali się na nowatorską drogę: wozy przednionapędowe. Opracowali pierwszy seryjny niemiecki samochód obdarzony takim układem przeniesienia napędu, czyli Stoewera V5 (pokazano go przed autami DKW i Adlera też mającymi „Vorderradantrieb”) w 1930 roku, czyli parę dobrych lat przed przełomowym Citroenem Traction. Nie obawiali się także stosowania przedniego napędu w mocniejszych wozach, tworząc na przykład model z silnikiem ośmiocylindrowym o mocy 55 KM, zdolny do osiągnięcia 120 km/h i zaopatrzony w hamulce hydrauliczne przy wszystkich czterech kołach. [...]
Cześć 1: https://eksperymentmyslowy.pl/2025/10/08/zamiast-pobiedy-cz-1/
Cześć 2: https://eksperymentmyslowy.pl/2025/10/13/zamiast-pobiedy-cz-2/
#historia #motoryzacja #historiamotoryzacji #dwudziestoleciemiedzywojenne #szczecin #eksperymentmyslowy