Wojskowy krewniak Gladiatora i Wagoneera
czyli
Kaiser-Jeep M715
Samochody wojskowe rządzą się swoimi prawami – podczas gdy przeciętny użytkownik ceni sobie wygląd, komfort oraz bezproblemową eksploatację, tak pojazdy tworzone na potrzeby armii niezawodność czy właściwości terenowe stawiają na pierwszym planie, odsuwając na bok kwestie takie jak wygląd czy komfort jazdy – dobrym przykładem jest chociażby wczesny Hummer czy też UAZ czy Iltis. Jednym z takich wozów miał być, Kaiser-Jeep M715, terenówka oparta o cywilnego Jeepa Gladiatora, „krewniakiem” Wagoneera.
Historia M715 wiąże się – jak to z wojskowymi pojazdami – z przetargiem, mającym wyłonić następcę, tym razem ciężarówki Dodge M37. Wówczas to wygrał Kaiser Motors, właściciel marki Jeep; kilka lat później Jeep i kilka innych marek da podwaliny pod AMC, tych samych od Eagle’a czy Pacera. W podobnym przetargu, dekadę później, startowało także Lamborghini z konceptem Cheetah ewoluującym w LM002. Testy pojazdu roboczo nazwanego XM715 zostały przeprowadzone pod koniec 1966 roku w Armor and Engineer Board w Forcie Knox w Kentucky.
Five Quarter lub 1 ¼ , jak też czasem nazywa M715, był dwumiejscowym otwartym pickupem, z opcjonalnymi dodatkowymi siedzeniami na pace; pomiędzy siedzeniami w kabinie montowano skrzynkę z akumulatorem. Deska rozdzielcza była prosta – pośrodku znajdowały się dźwignie skrzyni biegów i przełączania napędów, a także prędkościomierz, paliwomierz, wskaźnik temperatury, ciśnienia oraz ładowania; przy kolumnie kierownicy znajdowało się kilka przełączników. Pojazd wyposażano w materiałowy dach i opończę nad przedziałem ładunkowym, jednak niektóre egzemplarze miały metalowy hardtop nad kabiną.
Na bocznych, zewnętrznych burtach przestrzeni ładunkowej były odblaski w rogach paki oraz miejsce na montaż kanistrów czy łopaty lub siekiery; pod tylną, jedyną otwieraną burtą, były stopnie do wsiadania. W pojeździe zastosowano podciśnieniowe wycieraczki przedniej szyby i instalację elektryczną 24-woltową. Oprócz podstawowej wersji był dostępny wariant do zabudowy M724, medyczny M725 czy łącznościowy M726. M715 mierzył 5.61 metra długości, 2.2 metra szerokości oraz 2 metry wysokości; w zależności od wersji ważył około 2.4 tony. Zamontowano koła 38-calowe, montowane na 16-calowych felgach.
Mechanicznie Kaiser-Jeep M715 był krewniakiem pickupa Gladiator oraz modelu Wagoneera. Do napędu posłużył rzędowy silnik R6 Tornado 230 3.8l/132 KM. Prędkość maksymalna „M715” wynosiła 89 km/h, zaś zasięg około 360 kilometrów. Zastosowano most Dana 60 z przodu oraz Dana 70 z tyłu; za rozdział napędu odpowiadał NP200; użyto skrzyni biegów Borg-Warner T98 z wolnym biegiem. Niektóre egzemplarze posiadały mechaniczną wyciągarkę napędzaną wałem napędowym idącym z silnika oraz dodatkowe oświetlenie.
Użytkownicy narzekali na niższą jakość względem M37 oraz nadmierny apetyt silnika na olej; prawdopodobnie przez wykorzystanie „cywilnych” podzespołów, mniej odpornych na wojskową eksploatację. Sama jednostka napędowa dość średnio radziła sobie z ciężkim pojazdem – niektórzy późniejsi, cywilni właściciele montowali inne silniki, chociażby słynne LSy czy diesle Cumminsa. Koniec końców, M715 „w cywilu” był niezłym wozem terenowym i dobrą bazą pod przeróżne projekty off-roadowe.
Kaiser-Jeep M715 był produkowany w latach 1967-1969 w zakładach w Toledo w stanie Ohio; „służba” pozafrontowa trwała do 1975 – potem został zastąpiony Dodge’m M880. Łącznie wytworzono 30 tysięcy egzemplarzy terenówki; część z nich przetrwała do dzisiaj; na licencji produkowała go także koreańska Kia. Niektóre Jeepy tuningowano, wstawiając im mocniejsze silniki i skrzynie biegów, czy inne mosty napędowe i opony. Zależnie od stanu, M715 było warte od okolic tysiąca do kilkunastu tysięcy dolarów.
W Polsce znajduje się około kilku(nastu) egzemplarzy „M715”, z czego co najmniej kilka sztuk zachowano w wojskowej specyfikacji. Terenówka „zagrała” w filmie Point Break a także – jako nielicencyjny Canis Bodhi – w grze Grand Theft Auto V , gdzie poruszał nim się Trevor Philips; zazwyczaj jednak pojazd pełnił rolę pojazdu widzianego na dalszym planie.
#autakrokieta #motoryzacja #usa #jeep
Źródła: Motortrend, Hemmings , JeepCollection , Military Trader, Automobilownia, MilitaryFactory, Car and Driver, Bring a Trailer 
PS. dalej robienie społeczności i tagów nie działa kek XDDD :V
31f184a8-3a3a-477b-a33f-beaba4643b07
cd229323-7b03-4531-bd0c-93ee26887e1c
8f2c9e7a-dc01-4069-813f-2b84cb0f8cad
16e81b38-4656-4b93-8399-1a84df2cd9a1
SonyKrokiet

silnik i tabliczka nie odpalać pojazdu z włączonym radiem

a62a6b5e-6478-43b4-87c1-81ff3f5abe2b
1e985a93-7eb8-4879-9592-2752af9bb231
d4dbd969-506c-424f-9eb0-b74b5b83a08b
SonyKrokiet

licencyjna Kia KM-450 i Canis Bodhi, wóz Trevora

d30b3a66-731c-4266-b3ed-3743bd7929ea
1e80a1ac-7419-4d45-abd9-1973981c176e
SonyKrokiet

egzemplarze z polsko chistorjo

77edb336-023c-4fd2-8020-0ae8f1e6afa9
dc308b80-baee-4cf2-aa86-87ffee6a5596
SonyKrokiet

M715 w Commando, Rambo III i serialu Airwolf

63172ca1-2601-47a8-ac67-aa22e9a7a8e5
19afc4b4-bfc4-405d-9bef-45001bf02fae
44715bb5-d6ea-44ff-8519-e200c52acd4d
Klamra

@SonyKrokiet fajnie, że trafiłeś tutaj (° ͜ʖ °) Na wykopie też cały czas publikujesz? Jakoś nie zauważyłem, że jesteś tu od stycznia…. Ale nadrobię sobie czytanie za to (° ͜ʖ °)

SonyKrokiet

@Klamra yup, od wpisu o Rinspeedzie wrzucam na wypoku i hejto xD głównie dlatego że tam mimo wszystko jakoś tag działa XD tbh mało się udzielam od dłuższego czasu po internetach

Zgrywajac_twardziela

@SonyKrokiet tutaj więcej zdjęć wrzucone, uuuu antywykopizm

SonyKrokiet

@Zgrywajac_twardziela ale tam działają odnośniki i tag więc się wyrównuje ( ͡° ͜ʖ ͡°)ノ⌐■-■

Zaloguj się aby komentować