
Rozwój kolei miał znaczący wpływ na zmiany w tkance przestrzennej polskich miast. Było to szczególnie widoczne przed erą masowej motoryzacji – wynika z analiz przeprowadzonych dla ośmiu największych polskich aglomeracji.
Zespół dr. hab. Roberta Szmytkie z Uniwersytetu Wrocławskiego zbadał wpływ kolei na tkankę urbanistyczną polskich miast. Analizy przeprowadzono dla ośmiu największych aglomeracji: Łodzi, Warszawy, Krakowa, Katowic, Szczecina, Poznania, Wrocławia i Gdańska. Głównym celem badań, w których brali udział także naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Śląskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, było określenie historycznego, długoterminowego wpływu transportu kolejowego na dynamikę zmian morfologicznych sieci osadniczej. Zakres czasowy badań obejmował okres od 1842 do 1989 roku.
Badania wykazały silną korelację między transportem kolejowym a zmianami morfologicznymi w analizowanych aglomeracjach miejskich. Najbardziej znaczące zmiany zaobserwowano w odległości do 1600 metrów od stacji kolejowych i do 20 kilometrów od stacji centralnych – wskazują naukowcy. [...]
#nauka #miasta #kolej #rozwoj #badania