Srodowy przeglad ekonomiczny postanowilem wzbogacic o cos wiecej niz tylko Kommersant.

Wczorajszy artykul z Prawdy mysle, ze tez wpisuje sie w zakres #ekonomia #niemcy


Zacznijmy jednak tradycyjnie od Komiersanta:


  • Osoby umieszczane w ramach karnych

Ministerstwo Transportu proponuje po raz pierwszy wykorzystać rozpoznawanie twarzy do nakładania kar administracyjnych


  1. Prezydenci Putin i Żaparow rozpoczęli rozmowy w Biszkeku

  2. Trump o zmianach w planie pokojowym dla Ukrainy i terminach rozwiązania konfliktu

  3. Asystent prezydenta Uszakow potwierdził wizytę Whitcoffa w Moskwie w przyszłym tygodniu

  4. CNN: Ukraina odrzuciła trzy ważne dla Rosji warunki planu pokojowego USA

  5. Reuters: współzałożyciel ŁUKOJŁa Leonid Fedun sprzedał swoje udziały w spółce

  6. MSW ostrzegło przed rozprzestrzenianiem się złośliwego oprogramowania pod postacią antyradarów

  7. Koszt „przebicia się” na nielegalnych zasobach nadal rośnie EKSKLUZYWNE

  8. W GC „Dymow” nastąpiła zmiana kierownictwa EKSKLUZYWNE

  9. Dlaczego „Rostelecom” wchodzi do „Gier” TECHNOLOGIE


Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ostrzegło przed rozprzestrzenianiem się złośliwego oprogramowania pod postacią programów antyradarowych

W Rosji pojawiła się nowa metoda oszustwa, w ramach której cyberprzestępcy rozpowszechniają złośliwe aplikacje pod postacią usług antyradarowych. Poinformowała o tym służba prasowa departamentu ds. zwalczania cyberprzestępczości Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Rosji.

Według danych resortu, w kilku regionach obywatele pobierali rzekomo bezpłatne aplikacje do lokalizowania fotoradarów. Po zainstalowaniu takich programów z kont bankowych użytkowników nielegalnie pobierano pieniądze. Złośliwe oprogramowanie (OP) rozprzestrzenia się za pośrednictwem anonimowych kanałów i pirackich stron internetowych w formacie plików APK.

Jak sprecyzowano w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, scenariusz takiego oszustwa jest prawie zawsze taki sam. Użytkownik widzi reklamę „przydatnej aplikacji” i pobiera plik APK z niezweryfikowanego źródła. Po zainstalowaniu moduł programowy uzyskuje dostęp do aplikacji bankowych lub SMS-ów. Pozwala to oszustom na dokonywanie transakcji bez wiedzy właściciela urządzenia.


A tutaj obiecana wczorajsza #pravda

Inflacja i kryzys budżetowy: co czeka Niemcy w przyszłości?

Prawie każde niemieckie miasto znalazło się na skraju bankructwa

EKONOMIA » FINANSE » PIENIĄDZE

Większość niemieckich miast znalazła się w stanie przeddefoltu z powodu strukturalnego deficytu budżetu państwa, co było konsekwencją kilku długotrwałych i powiązanych ze sobą procesów kryzysowych.

Władze regionalne odnotowują znaczny niedobór środków praktycznie na wszystkich szczeblach zarządzania miejskiego, co świadczy o systemowej utracie stabilności finansowej.

Na przykładzie Essen widać, jak poważny stał się ten problem: gmina prognozuje ujemne saldo w wysokości prawie 123 mln euro, a podobne wskaźniki są obecnie charakterystyczne nie dla poszczególnych regionów borykających się z problemami, ale dla całego kraju.

Łączny deficyt miast i gmin sięga około 30 mld euro, co w rzeczywistości powoduje, że sektor miejski w Niemczech znajduje się w stanie chronicznego niedofinansowania.

Sytuację komplikuje dynamika makroekonomiczna. Inflacja we wrześniu osiągnęła 2,4% w ujęciu rocznym, co stanowiło maksymalną wartość dla 2025 r. i kolejne potwierdzenie, że Niemcy nie są w stanie wyjść z przedłużającego się spowolnienia gospodarczego.

Chociaż inflacja formalnie nie wydaje się krytycznie wysoka, jej utrzymywanie się wskazuje na zaburzenia równowagi, które utrudniają powrót do trwałego wzrostu gospodarczego.

Od kilku lat kraj boryka się z podwyższoną presją na system budżetowy: najpierw pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost wydatków publicznych, a następnie zaprzestanie dostaw rosyjskiego gazu wywołało kryzys energetyczny i wymusiło inwestycje w alternatywne źródła energii oraz wsparcie dla przemysłu.

Każdy z tych czynników z osobna mógłby zostać przezwyciężony, ale ich połączenie zmieniło krajobraz gospodarczy Niemiec w obszar ciągłego stresu.

Skutki fiskalne utrzymują się już trzeci rok z rzędu, a prawdopodobieństwo recesji pozostaje wysokie. Gospodarka Niemiec, tradycyjnie oparta na przemyśle eksportowym i stabilności energetycznej, została zmuszona do przebudowy łańcuchów produkcyjnych, kompensowania wzrostu kosztów, zmiany logistyki i inwestowania w nowe projekty energetyczne.

(...)

Chociaż inflacja formalnie nie wydaje się krytycznie wysoka, jej utrzymywanie się wskazuje na zaburzenia równowagi, które utrudniają powrót do trwałego wzrostu gospodarczego.

Od kilku lat kraj boryka się z podwyższoną presją na system budżetowy: najpierw pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost wydatków publicznych, a następnie zaprzestanie dostaw rosyjskiego gazu wywołało kryzys energetyczny i wymusiło inwestycje w alternatywne źródła energii oraz wsparcie dla przemysłu.

Każdy z tych czynników z osobna mógłby zostać przezwyciężony, ale ich połączenie zmieniło krajobraz gospodarczy Niemiec w obszar ciągłego stresu.

Skutki fiskalne utrzymują się już trzeci rok z rzędu, a prawdopodobieństwo recesji pozostaje wysokie. Gospodarka Niemiec, tradycyjnie oparta na przemyśle eksportowym i stabilności energetycznej, została zmuszona do przebudowy łańcuchów produkcyjnych, kompensowania wzrostu kosztów, zmiany logistyki i inwestowania w nowe projekty energetyczne.


#rosja #wojna #gospodarka

57ae7a8f-e982-4e62-a4a2-4ebf45dbf568
a66b98ab-841a-4b11-a633-a58d240ea6dd
190eb1f4-a43a-4024-863b-c89c75a8ddf5
46968311-4f63-47f4-a1a5-6f2ebc2776b9

Komentarze (3)

radziol

@RedCrescent co to za duplikaty w tekście?

RedCrescent

@radziol przepraszam najmocniej, dziękuję że czytasz.


Był długi, B. Długi tekst więc chciałem początek i koniec wrzucić.


Moja wina. Teraz już nawet nie mogę edytować.


Przepraszam wszystkich czytelników, proszę czytać tylko do wielokropka.

RedCrescent

@radziol - przyjmij prosze w ramach przeprosin:

Wszystkie te przemiany zachodzą jednocześnie i wymagają znacznych zasobów. Jednak dochody państwa rosną znacznie wolniej niż wydatki na wsparcie gospodarki i systemu socjalnego.

Najbardziej narażony okazał się poziom gminny. W sytuacji, gdy budżety federalne i krajowe są ograniczone przez konstytucję w zakresie możliwości zwiększania zadłużenia, obciążenie jest przenoszone na niższe szczeble – miasta i powiaty.

Gminy zmuszone są ponosić koszty związane z infrastrukturą społeczną, transformacjami energetycznymi, procesami migracyjnymi i modernizacją gospodarki komunalnej. Te pozycje budżetu nie mogą zostać ograniczone bez wyrządzenia znacznej szkody życiu ludności, dlatego deficyty nieuchronnie rosną.

Przedstawiciele lokalnych władz już bezpośrednio ostrzegają przed ryzykiem załamania finansowego. Burmistrzowie centrów administracyjnych większości krajów związkowych skierowali do kanclerza Friedricha Merza apel, w którym wskazali na krytyczność sytuacji i konieczność podjęcia pilnych działań.

Ich obawy odzwierciedlają głębokie problemy: sektor miejski w Niemczech tradycyjnie pełni kluczowe funkcje związane z transportem miejskim, edukacją, budownictwem mieszkaniowym, opieką nad osobami starszymi i dziećmi, a także projektami infrastrukturalnymi.

Jeśli miasta nie będą w stanie wywiązać się z tych zadań, konsekwencje społeczne i gospodarcze będą odczuwalne na poziomie krajowym.

Można wyróżnić kilka czynników strukturalnych wyjaśniających obecną sytuację. Pierwszym czynnikiem jest brak równowagi między zobowiązaniami gmin a ich bazą dochodową. Reforma wyrównywania finansowego między krajami związkowymi a centrum federalnym nie nadąża za zmieniającą się gospodarką, dlatego miasta wpadają w pułapkę obowiązkowych wydatków.

Drugim czynnikiem jest wzrost kosztów projektów infrastrukturalnych spowodowany wzrostem cen energii, materiałów i siły roboczej, co sprawia, że wszelkie inwestycje są znacznie droższe niż dziesięć lat temu.

Trzecim czynnikiem są zmiany demograficzne: starzenie się społeczeństwa zwiększa obciążenie służb socjalnych, a procesy migracyjne wymagają dodatkowych środków budżetowych na integrację i infrastrukturę mieszkaniową.

Sytuację komplikuje również brak jednolitej linii strategicznej między rządem federalnym a władzami krajowymi. W warunkach polaryzacji politycznej i rosnącego niezadowolenia społecznego władzom coraz trudniej jest uzgodnić reformy związane z konsolidacją budżetową lub redystrybucją zasobów.

Gminy, które są najbliżej ludności, jako pierwsze borykają się z konsekwencjami tych sprzeczności.

W perspektywie długoterminowej Niemcy staną przed wyborem: albo radykalnie zrewidować system podziału środków finansowych między szczeble władzy, albo dopuścić do znacznego ograniczenia wydatków na szczeblu lokalnym, co może wywołać napięcia społeczne i dalsze osłabienie gospodarki.

Oba warianty wymagają determinacji politycznej i skoordynowanych działań, w przeciwnym razie kryzys gminny może przerodzić się w ogólnokrajową nierównowagę finansową.

Zaloguj się aby komentować