Projekt Elona Muska by wyprodukować w pełni sprawne autonomiczne taxi wydaje się przynosić kiepskie rezultaty.
‘Lidar is lame’: why Elon Musk’s vision for a self-driving Tesla taxi faltered
What quickly became apparent, however, was that the same influencer videos Musk promoted also depicted the self-driving cars appearing to break traffic laws or struggle to properly function. By Tuesday, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) had opened an investigation into the service and requested information from Tesla on the incidents.
Wygląda na to, że wine za ten stan rzeczy ponosi w dużej mierze upór biznesmena co do korzystania z technologii Lidaru i woli by jego autonomiczne auta bazowały jedynie na kamerach.
The reliance on cameras alone stands in sharp contrast with other autonomous vehicle companies such as Waymo and Zoox. Those companies use arrays that combine cameras and sensors, including radar and lidar. For example, the newest version of a driverless Waymo uses about 40 external cameras and sensors, whereas a Tesla with one of the latest versions of full self-driving uses about eight external cameras, according to an analysis by Bloomberg. Lidar and radar allow for self-driving cars to better detect objects in bad weather and poor lighting.
Despite the advantages to lidar and radar, Musk has been adamant that Tesla remain lidar-free. “Lidar is lame,” Musk said during a Tesla autonomy day in 2019. “In cars, it’s friggin’ stupid. It’s expensive and unnecessary.”
Przez takie podejście Musk dalej pozostaje w tyle jeśli chodzi o tworzenie autonomicznych pojazdów. Nie jest to zresztą pierwszy raz kiedy upiera się przy dziwnych i potencjalnie mało opłacalnych decyzjach. Obecnie chce on by w jego fabrykach pracowały roboty które mają bardzo humanoidalny kształt ciała co wydaje się być mało optymalne jeśli chodzi o ich przyszłą wydajność.
Jego wykorzystanie stali nierdzewnej którą stosuje przy produkcji Tesli też wydaje się być mało rozsądnym wyborem. Produkcja tego rodzaju stali jest droższa ze względu na skład bogaty w chrom, nikiel oraz inne, pożądane na rynku pierwiastki. To podnosi koszty produkcji, a samo wykończenie wymaga specjalnych technik spawania, co znacznie zawęża możliwości produkcyjne. Jest to jeden z powodów dla którego większość producentów samochodów nie korzysta z tego typu rozwiązania. Elon Musk nie wydaje się jednak tym zbytnio przejmować.
#biznes #technologia #elonmusk #tesla #samochody #motoryzacja #wiadomosciswiat

