
Od wizji Arthura do globalnej legendy: historia browaru Guinness pełna pasji, innowacji i nieoczekiwanych zwrotów » Historykon.pl
Historykon.plCiemny rubin w szkle, kremowa piana układająca się w powolną kaskadę i legenda, która dawno wyszła poza mury dublińskiego browaru. To opowieść o pasji, wizji i niezwykłej sile marki, której początkiem była historia browaru Guinness – pełna zwrotów akcji, triumfów i trudnych momentów. W tle przewijają się wojny, skandale i innowacje, ale zawsze w centrum pozostaje smak, który stał się jednym z symboli Irlandii.
Kiedy myślimy o Irlandii, jednym z pierwszych skojarzeń jest charakterystyczny, ciemny stout z kremową pianką – Guinness. Choć dzisiaj jest to marka rozpoznawalna na całym świecie, jej dzieje zaczęły się w XVIII wieku, w samym sercu Dublina. Tam Arthur Guinness rozpoczął warzenie piwa w browarze St. James’s Gate Brewery.
31 grudnia 1759 roku podpisał on niezwykłą umowę dzierżawy – kontrakt na 9 000 lat, płacąc zaledwie 45 funtów rocznie. Warto podkreślić, że już wtedy wizja Arthura była dalekosiężna – wiedział, że jego piwo będzie miało przyszłość. Pierwsza eksportowa partia opuściła Dublin w maju 1769 roku, kiedy to sześć i pół beczki trafiło do Wielkiej Brytanii.
Zaledwie kilka lat później Guinness rozszerzył produkcję o ciemne piwo porter, a w 1778 roku zaczął sprzedawać ten typ trunku w większej skali. W XIX wieku pojawiły się też pierwsze warianty określane mianem stout – Single Stout i Double Stout. Co ciekawe, termin „stout” początkowo oznaczał piwo mocne, dopiero później zaczęto go łączyć z barwą i gęstością. [...]
#historia #irlandia #guinness #piwo #browar #xviiiwiek #ródguinnessów #historykon