Nasze mózgi dopasowują widziane kształty i ich wzajemne relacje do wzorca, który już znają. Jest to kwestia sposobu w jaki postrzegamy rzeczywistość. Percepcji.


Na przełomie lat 20 niemieccy profesorowie Carl Stumpf, Max Wertheimer, Wolfgang Köhler i Kurt Koffka w wyniku obserwacji utworzyli w berlińskim uniwersytecie kierunek "Gestaltpsychologie"


W 1923 roku Wertheimer sformułował sześć zasad percepcji. Oprócz tych zasad sformułowanych przez Wertheimera, w latach 90 Stephen Palmer odkrył trzy inne zasady gestaltu.


Druga zasada percepcji : Zasada podobieństwa


Zasada podobieństwa mówi o tym, że mamy tendencję grupować obiekty, które są do siebie w jakiś sposób podobne – np. pod względem koloru, kształtu, wielkości czy faktury.


Im bardziej do siebie podobne, tym oceniamy je jako bardziej spójne. Każde przełamanie wzoru podobieństwa rzuca się w oczy i jest oczywistym sposobem na podkreślenie odmienności wybranego elementu.

4d64baa1-cc2c-417b-b1d2-ef07b8e04741

Komentarze (3)

pukpuk

@adrian-wieczorek extra!

mateusz-wrona-148

@adrian-wieczorek Fajnie by było, gdyby w przypadku przykładu było wyjaśnione, dlaczego Photoshop, Indesign i Illustrator różnią się od reszty, ale ogólnie tekst oczywiście na plus

adrian-wieczorek

@mateusz-wrona-148 dzięki za uwagę w tym przypadku nie mamy wyłamania z zasady ale wyobraź sobie ze druga litera w jednej z ikon jest duża

Zaloguj się aby komentować