Każdego roku na morzu traconych jest około 1400 kontenerów (niektóre nieoficjalne szacunki podają zakres 2000-10000). Wypadają za burtę w trakcie sztormów, wypadków oraz zatonięć kontenerowców.


Mimo, że publikowane co trzy lata oficjalne statystyki wykazują w ostatnim czasie poprawę (stracono jedynie 779 kontenerów rocznie w ostatnich trzech latach), to stanowią one cały czas spore zagrożenie dla środowiska i żeglugi, szczególnie jachtowej.


Większość kontenerów tonie, ale liczne dryfują miesiącami na lub tuż pod powierzchnią wody i stanowią śmiertelne ryzyko nawigacyjne dla małych jednostek.


Na motywie zderzenia z kontenerem został oparty m.in. film "Wszystko Stracone" z 2013 roku, gdzie główna postać toczy dramatyczną walkę o przetrwanie po uderzeniu jachtem w pół zatopiony kontener.


Najwięcej kontenerów jednorazowo zatonęło w katastrofie MOL Comfort na Oceanie Indyjskim w 2013 roku - 4293 sztuki.


Na chwilę obecną szacuje się, że po morzach i oceanach pływa około 10 tys. kontenerów luzem. Biorąc pod uwagę rozległość akwenów ryzyko spotkania jest niewielkie, ale się zdarza - w ostatnich 10 latach co najmniej 6 jachtów zatonęło w wyniku zderzenia z kontenerami.


#ciekawostki #morze #romantycznemorze

57191186-2362-4ce6-bfcb-3a41f71899a2

Komentarze (4)

owczareknietrzymryjski

@kitty95 pamiętam jak jakieś 2 lata temu przypłynął maersk do Gdańska -46 kontenerów na pokładzie po sztormie przez który płynął

6ea7776f-fb27-44a4-a4e7-36a82190a313
kitty95

@owczareknietrzymryjski ewidentnie cuś spadło

HardyKosciej

Tak to jest jak się pasów nie używa ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

f17cdaa4-6f76-465c-be79-1dc0c354cb86
kitty95

@HardyKosciej to są takie siły, że taki pas to idzie w pizdu w 5 sekund. Do mocowania ładunku używa się łańcuchów i metalowych ściągów, a same kontenery mocowane są na zamki patentowe na każdym rogu, tzw. Twistlock.

Zaloguj się aby komentować