Jeśli ktoś pamięta te nagłówki z 1 września jakoby samolot Ursuli von der Leyen miał "awaryjnie lądować" po zagłuszeniu sygnału GPS, to warto zobaczyć odcinek kanału Mentour Now!.


W skrócie: faktycznie regularnie dochodzi do zagłuszania lub zakłócania sygnału GPS zarówno w rejonie Rosji i Ukrainy, jak i na Bliskim Wschodzie. Jednak coś takiego nie wywołuje nawet delikatnego wzrostu tętna u pilotów, a już tym bardziej żadnych lądowań awaryjnych.


Samolot Ursuli wystartował z godzinnym opóźnieniem, więc lądował również później. Miał 9 minut opóźnienia względem planowanego czasu lotu. I to prawdopodobnie wynikało z zagłuszenia: gdyby sygnał GPS był stabilny, to kierowaliby się na punkty nawigacyjne na nim oparte (RNP), co skróciłoby podejście do lądowania. Samolot monitoruje dokładność sygnału i wyświetla ją pilotom. Kiedy nie mogą na nim polegać, to po prostu muszą wybrać podejście ILS, którego takie zakłócenia nie dotyczą. I faktycznie tak zrobili: skierowali się na VOR (radiolatarnię) "PDV" i lecieli dokładnie wg. diagramu podejścia ILS lądując bez żadnego problemu. Sygnał gps jest monitorowany (podobnie jak pogoda) i być może nawet piloci od samego początku się spodziewali, że coś takiego może wystąpić i będą lądowali przy pomocy tradycyjnych metod nawigacyjnych.

Oczywiście jest o czym dyskutować, bo taka sytuacja (dotycząca wielu lotów w regionie) pokazuje, że nie należy zbyt pochopnie odchodzić od starszych systemów nawigacyjnych, bo to właśnie one zapewniają pełną niezależność.

https://youtu.be/J24RFDeph2A

#samoloty #lotnictwo

467dbd78-00a3-4972-a22c-94dd41c0c650
9b1fc399-f13a-4590-bdf0-b0678db58283

Komentarze (3)

twardy_kal_owiec

Nie myl nawigacji z podejściem do lądowania. ILS to system który je ułatwia (a nawet automatyzuje), ale żeby to zrobić, to musisz precyzyjnie "wejść" w wiązkę radiową ILS. A to jak do niej dotrzesz, to już osobna kwestia. Możesz VFR albo IFR i bazując na tradycyjnych radiolatarniach albo gps.

Nemrod

@twardy_kal_owiec Skróciłem za bardzo, ale w sumie musieli wybrać podejście ILS, którego nie dotyczyły zakłócenia, więc lecieli na VOR (tam są dwa podejścia ILS, ale tylko jedno do zrobienia bez gpsa). Generalnie to się zgadza, ale dzięki za komentarz.

TEAM

@Nemrod nie sprawdzałem kart, ale skoro był VOR, to było jeszcze prawdopodobnie podejście VOR

Doceniam chęć tłumaczenia. Fajnie, że na hejto część ludzi poszerzy swoją wiedzę. Niestety w natłoku informacji przebijają się głównie chwytliwe i łamiące serca naglowki:/

Zaloguj się aby komentować