https://www.youtube.com/watch?v=I_3OX5swpnI
Jedna z ostatnich (A moze i ostatnia) z kolejek wąskotorowych w Polsce, na której prowadzono przewóz towarów na transporterach wąskotorowych.
Oto Śmigielska Kolej Wąskotorowa. W tym roku skończy 123 lata.
Do 1 stycznia 2010 roku, kursowały na niej rozkładowe pociągi ze Śmigla do Starego Bojanowa, gdzie znajduje się stacja styczna z normalnotorową linią Poznań - Wrocław. Tego dnia dotychczasowy operator wycofał się z prowadzenia przewozów, a kolejkę przejął zakład komunalny. Od tamtego momentu kolejka kursuje tylko kilka razy w roku, jako atrakcja turystyczna.
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Amigielska_Kolej_Dojazdowa
#pociagiboners #kolej #waskotorowka #pociagi #wielkopolska
Frasier_Crane

Niesamowicie szkoda mi wąskotorówek. Wszystkie traktowane jak wynalazki i olewane poza funkcją magnesu na turystów, dyskusyjną zresztą.

pawel-l-1

@Michal9787 jest jeszcze Trzebiatów-Rewal i Bieszczadzka.

Calivri

@Michal9787 jest jeszcze "Pogórzanin" na trasie Przeworsk-Dynów

starebabyjebacpradem

@Calivri Świętokrzyska która miała najdłuższą bezpośrednią w Polsce relacje pasażerską ze stacji Jędrzejów Osobowy Wąskotorowy> Szczucin koło Tarnowa Wąskotorowy o długości 137km i które pokonywał w 7,5 godziny

Michal9787

@Frasier_Crane Nie każda wąskotorówka niestety ma walory turystyczne. Sam fakt że jest wąskotorówką na dłuższą metę nie przyciągnie turystów. Te które mają na trasie jeziora/lasy/góry lub dysponują czynnym parowozem, mogą czuć się wygranymi. Natomiast taka Śmigielska nie posiada ani parowozu, ani jakiejś nadzwyczaj ciekawej trasy, przynajmniej jeśli chodzi o szlak który pozostał.

Trasa do Starego Bojanowa biegnie głównie wzdłuż drogi i wioski, mijając po drodze cegielnię (do której odchodziła nieistniejąca już bocznica) i zakręt w Starym Bojanowie (W tle kościół, oraz często pasące się krowy) nie mówię że jest trasa jest zła, ale nie jest też bardzo unikatowa, ot klasyczny pejzaż kolei wąskotorowej w okolicach wiejskich.


Natomiast trasa w drugą stronę, do Wielichowa (realnie przejezdność była by już raczej tylko do miejscowości Wilkowo Polskie, a tak naprawdę najdalej dociera kolejka do Nowej Wsi, gdy rusza w tamtą stronę) jest bardziej ciekawa, gdyż biegnie przez las, wzgórze(w okolicach Nowej Wsi Kościańskiej widać z trasy że Śmigiel wywyższa się dosyć sporo ponad teren poniżej, gdy spojrzymy w prawą stronę jadąc w kierunku Wielichowa). Od Wilkowa Polskiego do samego Wielichowa trasa to głownie kopiowanie drogi, gdzieniegdzie przecinanie jej. Ale to co czyni ją ciekawą, jest odległość torów od budynków mieszkalnych, jest ona naprawdę niewielka, co świetnie widać na filmie który linkuję w tym komentarzu https://youtu.be/-8TyvWdCufU?list=PLzcH86iFT8960vDSXxx5ovXYKbUftnnol&t=720 od 12 minuty. Pociągi już prawdopodobnie nie pojadą tamtędy. Kilka lat temu gmina Śmigiel oddała nieodpłatnie gminie Wielichowo tereny wąskotorówki, i prawdopodobnie tory te zostaną zastąpione ścieżką rowerową, a zresztą, jak kilka miesięcy temu tamtędy przejeżdżałem, to fragmenty torów już są nieprzejezdne, bo lokalni mieszkańcy zaczęli zaasfaltowywać/zakostkowywać szyny na swoich podjazdach. Nie wspomnę już o krzakach i drzewach które rosną na innych odcinkach. Cieszy chociaż fakt że stacja końcowa w Wielichowie nie popadła w ruinę. O teren dba klub motocyklowy Wind Wolves, i chwała im za to. https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=3630&okno=galeria&photoid=223310

Zaloguj się aby komentować