Historie Wujka - Montegrappa

hejto.pl

Ostatnio pisałem o marce Montblanc, dziś kontynuujemy naszą podróż po manufakturach piór wiecznych, zatrzymując się przy kolejnym reprezentancie na literkę M, czyli Montegrappa. Pomysł z Encyklopedią piór wiecznych wymyślił @Rozpierpapierduchacz, ja tu tylko dorzucam swoje trzy grosze




Narodziny marki (1912-1915)

U stóp masywu Monte Grappa, w miasteczku Bassano del Grappa, Edwige Hoffman i Heinrich Helm założyli w 1912 r. „Manifattura pennini d’oro e penne stilografiche” – pierwszą we Włoszech fabrykę stalówek, która szybko przyjęła nazwę Elmo. Już trzy lata później powstało pierwsze pióro wieczne: model o ośmiokątnym korpusie, uznawany dziś za protoplastę linii Reminiscence.



Pierwsza Wojna Światowa i okres międzywojenny (1914-1939)

Położenie Bassano na linii frontu sprawiło, że pióra Elmo towarzyszyły żołnierzom – w tym Ernestowi Hemingwayowi i Johnowi Dos Passosowi, którzy służyli tu jako kierowcy ambulansów. W 1922 r. firma przeniosła się do siedziby przy Via Ca Erizzo, a trzy lata później została przejęta przez Alessandro Marzotto i Domenico Maneę; zmiana właścicieli przyniosła nową nazwę „Industria Pennini Oro e Penne Stilografiche Elmo”. W tym okresie wprowadzono pierwsze pióra z celuloidu i rozróżnienie: Elmo dla modeli codziennych, Montegrappa dla klasy premium. Lata 30. to eksplozja kolorowych celuloidów, zastosowanie galalitu i debiut tłoka (piston filler). W 1938 r. na scenę wkracza rodzina Aquila: Leopoldo Tullio Aquila - wówczas lokalny kupiec artykułów papierniczych - rozpoczyna współpracę, która z czasem zdefiniuje przyszłość marki.



Wojna, pożar i czasy kryzysu (1939-1970)

II wojna światowa nie oszczędziła fabryki ani regionu, a w 1946 r. pożar strawił część zabudowań i zapasy łatwopalnego celuloidu. Firma odbudowała produkcję, przechodząc na akryl oraz – zgodnie z rynkowym trendem – naboje atramentowe. Mimo recesji wywołanej popularyzacją długopisów, Montegrappa w latach 70. eksperymentowała ze srebrem, vermeilem i emalią w seriach 300/400, a w 1983 r. odkurzyła przedwojenną estetykę, prezentując linię Reminiscence.



Era Aquila i narodziny kolekcjonerskich edycji (1981-2000)

W 1981 r. po dekadach współpracy handlowej, Gianfranco Aquila przejął kontrolę nad marką, otwierając ją na globalne rynki. Z okazji 80-lecia (1992) powstała limitowana seria 1912 sztuk w szlachetnych metalach, która ugruntowała pojęcie „pióra luksusowego”. Trzy lata później świat obiegł smok - spektakularny model The Dragon, który ustanowił nowe standardy rzemiosła jubilerskiego w piśmiennictwie. W 2000 r. prestiż marki sięgnął Watykanu – pióro Papal Pen otrzymało błogosławieństwo Jana Pawła II.



Richemont, wielki powrót i ofensywa popkultury (2001-2019)

Rodzina Aquila sprzedała firmę grupie Richemont w 2001 r., lecz odkupiła ją po dziewięciu latach. Symboliczny „restart” ogłosiła seria Icons – pierwszą odsłonę poświęcono Muhammadowi Ali (2010). Kolejne lata to prawdziwy festiwal limitowanych edycji: od „Chaos” projektowanego przez Sylvestra Stallone’a, przez „Iron Throne” dla fanów Gry o tron, po The Lord of the Rings z rodem ze Śródziemia czy serię Harry Potter – każda zachwyca misternym odlewem i ręczną obróbką. Równolegle debiutowały nowoczesne konstrukcje (Revolver 2018, Q1 2015) i pierwszy w branży internetowy konfigurator, który pozwolił klientom personalizować pióra online. Co do dziś nie jest dostępne u większości konkurencji.



Montegrappa dziś - nie tylko pióra

Wejście w XXI wiek przyniosło dywersyfikację oferty: zegarki, spinki, galanteria skórzana, perfumy. Niezmienny pozostał jednak fundament marki – rzemiosło i włoskie „Made in Italy”. Współczesne kolekcje (np. Zero, Extra Otto czy Elmo Ambiente z materiałów recyklingowych) łączą tradycyjne materiały: ebonit, celuloid, srebro, z zaawansowaną technologią i ekologią.



Dziedzictwo

Ponad 100 lat od powstania Montegrappa pozostaje synonimem kunsztu - od okopów I wojny światowej, przez biurka papieży i głowy państw, aż po filmowe planety Marvela, Harrego Pottera i Śródziemia. Jej pióra stały się miniaturowymi dziełami sztuki, będąc jednocześnie nośnikiem historii, której kolejny rozdział powstaje z każdym ruchem stalówki na papierze. Personalizacja i możliwość “wyklikania” swojego pióra w konfiguratorze sprawiła, że możesz teraz mieć pióro jedyne w swoim rodzaju, choć dalej odrobinę tańsze niż w konkurencyjnej marce na M



Zwiedzanie fabryki

To co jest też unikatowe dla Montegrappy, to możliwość zwiedzania z przewodnikiem historycznej siedziby marki. To rzadka okazja, by przyjrzeć się ponad 100 letniej tradycji wytwarzania piór wiecznych. Możliwość obejrzenia mistrzów rzemiosła przy pracy, odkrycia nadchodzących projektów i zagłębienia się w historię oraz savoir-faire najstarszego włoskiego producenta piór wiecznych. Montegrappa zaprasza na wycieczki w każdą środę o 10:00. Kosz biletu to 25 EUR.


Całkiem niezłym podsumowaniem historii marki i jej dążeń jest jej motto: Pens as tools that magnify the present


Do zobaczenia następnym razem

#piorawieczne #montegrappa #historiewujka #encyklopediapiorwiecznych #ciekawostki

hejto.pl

Komentarze (8)

Rozpierpapierduchacz

w tym Ernestowi Hemingwayowi

Znowu ten Hemingway, moleskine, montegrappa, które M nawiedzi teraz? XD

WujekAlien

@Rozpierpapierduchacz ale tymi piórami serio pisał A Moleskina to w planach jeszcze nie było, jak chłop już mordę zapijał w podrzędnych barach

Rozpierpapierduchacz

@WujekAlien Ale przewija się nazwisko z upartością maniaka

Ciekawe gdzie jeszcze wypłynie

E_Nygma

@WujekAlien aż dziwne, że w ofercie nie mają aktualnie niczego co nawiązywałoby do linii Reminiscence. Te co wyświetlają się w google grafika wyglądają świetnie. Mocno przypominają mi Ecridory od Caran d'Ache

WujekAlien

@E_Nygma najbliżej jest chyba Extra Otto, ale nie jest tak regularny jak Reminiscence, można go zamówić w wykończeniu Engraved metal

2995c746-2eef-4a63-8dfe-a5736a795f02
Rozpierpapierduchacz

@E_Nygma właśnie dosłownie wczoraj się zastanawiałem kto go chciał XD


Edit: o, 650 złotych

Zaloguj się aby komentować