
Szklarnie i ogrody na dachach, miejskie domy nowoczesnego rolnictwa, centra second-use, mieszkania, uczelnie i parki rozrywki… To one powstają w miejscach upadłych galerii handlowych.
W Polsce przez długi czas jawiły się niczym świątynie wolnego rynku. Ich powstanie dla średnich miast było świadectwem awansu ekonomicznego obywateli. Obok zakupowego szaleństwa zapewniały kulinarne (swojskie i egzotyczne restauracje), sportowe (kręgielnie, kluby fitness), a nierzadko także kulturalne uniesienia (kino, koncerty, wydarzenia lokalne). Nowoczesne, eleganckie, z błyszczącymi podłogami, jako przeciwieństwa bazarowej estetyki, obiecywały kupującym przynależność do lepszego świata. Pełne zachodnich marek oferowały doświadczenie, które wcześniej było znane tylko z filmów i relacji zagranicznych. [...]
Według raportu firmy Proxi.cloud w trzecim kwartale 2024 r. ruch w centrach handlowych w Polsce zmniejszył się o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. W trzech województwach spadki tzw. odwiedzalności przekroczyły nawet 20 proc.
– Spadek aktywności w centrach handlowych to dziś globalny trend – mówi Eryk Szmyd, analityk rynków finansowych XTB. – Capital One Shopping Research szacuje, że do końca 2040 r. [...]
#biznes #handel #polska #swiat #galeriehandlowe #trendy