Dni Longhorna cz. 1 - Plex Era (#5)

Dni Longhorna cz. 1 - Plex Era (#5)

hejto.pl
Nadszedł ten czas do którego dążyłem odkąd założyłem konto na dobrychprogramach. Przedstawiam wam ciepłe, nigdzie nie opublikowane dywagacje to czym był i mógł być Longhorn. Jednak najpierw historia.
Windows Longhorn to była nazwa kodowa systemu operacyjnego Windows, który miał zastąpić Windows XP. Projekt rozpoczął się na krótko przed wypuszczeniem RTM Windowsa XP, chociaż część jego fukcjonalności była już planowana na etapie Windowsa 95 (projekt Cairo), jednak ze względu na problemy z opóźnieniami i trudnościami w rozwoju (feature creep – zaczęto do niego wrzucać praktycznie wszystko), został jednak końcu anulowany w 2006 roku.
Longhorn miał być przełomowym systemem operacyjnym, który miał zaoferować nowe funkcje, takie jak nowy interfejs użytkownika (roboczo nazywany Aero), który miał zwiększyć produktywność oraz ułatwić korzystanie z komputera. Tworzono go z myślą o komputerach biznesowych jak i domowych. Miał również zawierać nowe narzędzia do zarządzania plikami i zasobami systemowymi oraz zwiększać bezpieczeństwo poprzez lepszą ochronę przed wirusami i innymi zagrożeniami.
Longhorn miał również zawierać nowe technologie, takie jak WinFS (Windows Future Storage), który miał umożliwić lepsze zarządzanie plikami i danymi na komputerze, oraz Aero Glass, który miał oferować nowy, bardziej atrakcyjny interfejs użytkownika.
Jednak ze względu na problemy z opóźnieniami i trudnościami w rozwoju, Microsoft postanowił anulować projekt Longhorn i skupić się na rozwijaniu Windows Vista, który miał zawierać niektóre z zaplanowanych funkcji Longhorn. Build 5001 to tak naprawdę czysty XP na bazie kodu Windowsa Server 2003 z dodatkiem service pack.
Postaram się też przejść przez różne buildy systemu jak i fanowskie "reedycje".

Milestone 3

Już od najwcześniejszych wyciekłych buildów systemu możemy zauważyć pewne zmiany. Korelacyjne buildy do Windows Server 2003 (3683.Lab06, 3706.Lab06, 3713.Lab06, 3718.Lab06) posiadały pasek boczny. Jednak w odróżnieniu do gotowego produktu jakim była Vista, pasek ten był nieodłączną częścią paska zadań, więc nie można go było wyłączyć. Co ciekawe, oprócz rzucającego się w oczy nowego motywu graficznego Plex (który był używany aż do wydań Milestone 6), tytuły okien są wyśrodkowane – coś co wróci z premierą Windowsa 8.
Z innych nowości które już tutaj miały swój początek:
- nowe okno zapisu, transferu i konfliktu (przypominające finalną wersje) 

  

- wskaźniki zajętości miejsca na dyskach
- Windows Trust Manager, czyli tak bardzo nielubiana kontrola użytkownika

Pamiętam że na Windows XP wyszła podobna aplikacja, jako próba „przeportowania” linuksowego sudo, jako odpowiedź na słabe zabezpieczenia Windowsa XP.
Inna nowością zapoczątkowaną w M3 był nowy sposób organizowania plików i folderów. Windows Future Storage (WinFS) był już wczesną próba zaimplementowania Object File System o którym pisałem na początku. WinFS miał być rewolucyjnym systemem opartym na swego rodzaju tagach, które były by przypisywane do plików, dzięki czemu każdy plik i folder mógłby być wyświetlony w swojej bibliotece. Działało to na zasadzie wspólnego zasobnika, gdzie docelowo pliki były automatycznie sortowane do konkretnych folderów. Więcej o tym, podczas opisywania buildu 4074.

Milestone 4

Nowością w tym secie kompilacji jest nowy sposób instalacji – przez plik wim. Jest to pierwsza oznaka odejścia od starego kodu systemu. Celem Microsoftu było zainstalowanie systemu w nie więcej niż 15 minut. System używa standardowego środowiska preinstalacyjnego WinPE a następnie aplikuje plik install.wim na partycje systemową.
Wiele odniesień do Windowsa XP zostało zamienionych na nowe, wskazujące na Longhorna, a także ikony zostały uaktualnione o dodatkowy efekt obrotu - teraz jak najechałeś ikonkę, ta się obracała.

Milestone 5 i 6


WinFS spoilerowany w poprzednich buildach zaczyna działać, jednak powoduje wycieki pamięci. Podobnie jak przepisany Windows Explorer, który został udoskonalony o technologię .NET, jednak z tego co mi wiadomo to w wersji beta 2.0. Jako że WinFS działa, zostały dodane biblioteki – i działają tak jak opisywałem je wcześniej.
Aero, w swojej pierwszej formie ma swój debiut.

Build 4029 został wyposarzony w widok 3D, w Windows Explorer można przetestować pierwszą wersje czegoś, co miało być czymś w rodzaju widokiem panoramicznym – znanym kilka lat później posiadaczom iPhonów, tutaj przykład widoku karuzeli:

Miało to swoją nazwę - Phodeo. Microsoft Phodeo miało być czymś w rodzaju przeglądarką multimedialną. Warto nadmienić że nad takim rozwiązaniem Microsoft pracował już od paru lat. Koncept który można zobaczyć trochę różnił się od tego co mogliśmy testować.

Wygląd Aero został w późniejszych buildach znacząco poprawiony, teraz bardziej przypominał coś co miało przypominać wersję Basic i Aero:


Longhorn w tej fazie produktu to zabugowany festyn. Powłoka napisana w wersji beta produktu który później został wydany jako NET Framework 2.0 i NET Framework 3.0, pierwsze próby z Desktop Composition Engine i Aero, WinFS który do końca swojego życia był dziurawą betą, karuzela ikonek. Jednak to tutaj, aż do Milestone 6 mogliśmy zobaczyć wiele nowych pomysłów które przyjęły się na stałe – jak kontrola użytkownika, kompozycje i które swojego ducha tchnęły w rozwiązania firm trzecich – jak Cooliris (organizacja zdjęć, filmów i muzyki w sposób znany z tych wersji Longhorna), czy Tabbles (program który starał się dostarczyć namiastkę WinFS).

To jaka była wizja projektu na tym etapie projektowym, można zobaczyć na przykładzie tych filmów wideo:
https://youtu.be/HFTqOzKaSl8
https://youtu.be/WVvtzkpyRTg
Longhorn był rozwijany aż do 2004 roku, z ostatnim buildem 4093. Po 4 godzinach od skompilowania ostatniego buildu projekt ten był zresetowany a część pracowników, w tym kod, zostali przeniesieni do pracy nad Service Packiem 2 do Windowsa XP, część do pracy nad Windows Server 2003. Ale o dalszym postępie prac w następnej części.
Źródła z których korzystam:
EmoAddict15's Hosted Vista Files v0.3 (toastednet.org)
Paul Thurrott's SuperSite for Windows: "Longhorn" Alpha Preview (archive.org)
Paul Thurrott's SuperSite for Windows: Longhorn Alpha Preview 2: Build 4008 (archive.org)
https://betawiki.net/wiki/Windows_Vista
I wspaniały serwer FTP betaarchive.
#windows #windowsxp @windowsserver #windowsvista #longhorn #vista #xp #it #ciekawostki

Komentarze (6)

30ohm

@rms byłem betatesterem Visty, załapałem się gdzieś przypadkiem na substrypcje. Cały rozwój tego systemu miał tak głupie decyzję że aż szkoda tego co zrobili. A co do dobrychtrojanow pięknie zaorali fajny vortal i społeczność

rms

@30ohm Dokładnie. Byłem lurkerem, w końcu też użytkownikiem dp. Ale cóż, coś ma swój koniec i daje początek do czegoś innego. Rozwój longhorna dał nam jednak dwa service packi, najdłuższy żywot systemu Windows XP, oraz chyba fantazje i nadzieje na rozwój systemu.


W następnym artykule chcę podlinkować do prezentacji Kowasza nt buildu 4074, bo konkretnie ją streścił.

groldominika

Dobreprogramy skończyło się wraz z odejściem w każdy piątek "tydzień z piratem". Później to już równia pochyła portalu. Można powiedzieć że się wychowałam na tym serwisie za sprawą społeczności jaka tam była.

30ohm

@rms mogę Ci trochę ciekawostek podrzucić jak chcesz od beta 1 do RTM, typu jak trzeba było sprzęt zmieniać na mocniejszy bo nie chciał system za dobrze działać. Jak usuwali wsparcie aero dla niektórych gpu.

NamolnyKret

@groldominika ja podobnie i trochę na centrumxp siedziałem

Miedzyzdroje2005

@30ohm @groldominika na Dobre Programy wchodzi się już tylko i wyłącznie, aby czytać o aferkach na Wykopie. Z wielu dobrych blogerów pozostał właściwie jeden https://www.dobreprogramy.pl/@neron86x

Zaloguj się aby komentować