Blender - przydatne addony (darmowe i płatne)

Blender - przydatne addony (darmowe i płatne)

hejto.pl
Cześć. Postanowiłem napisać ten krótki tekst i podzielić się kilkunastoma addonami z których korzystam lub z którymi miałem do czynienia. Dla niektórych mogą być oczywiste, dla innych przeciwnie. Myślę, że zarówno nowicjusze Blendera jak i starzy wyjadacze znajdą coś dla siebie. Oczywiście ciekawych addonów jest znacznie więcej, ale nie chciałem zamieszczać czegoś, czego sam nie sprawdziłem. Podzielcie się swoimi typami w komentarzach.
Pamiętajcie, że addony pomagają w pracy a nie wykonują ją za nas. Oczywiście są pewne zautomatyzowane działania, ale bez odpowiedniej wiedzy i praktyki za wiele nie wskóramy.

Hard Ops - Blendermarket - ok. 87 zł

Możliwe, że to najpopularniejszy addon do Blendera. HardOps to addon którego można opisać jako nowy "workflow" z którego skorzystają głównie fani HardSurface. Zawiera wiele przydatnych skrótów oraz narzędzi, które przyspieszają pracę, np. szybkie mirrorowanie w widoku 3D czy circular array. Addon pozwala na łatwe zarządzanie booleanami oraz bevelami, z możliwością ich płynnej edycji po dodaniu, bez negatywnego wpływu na nasz model. Możliwości jest sporo a addon cały czas jest rozwijany.
https://youtu.be/0qx_hOrW1C8

BoxCutter - Blendermarket - ok. 87 zł

Addon od zespołu stojącego za HardOps. Oba doskonale ze sobą współpracują. BoxCutter skupia się na tworzeniu booleanów - możemy je w prosty i płynny sposób tworzyć w widoku 3D lub 2D, po prostu rysując lub przeciągając kształty jak np. w Photoshopie.
https://youtu.be/3zLBmHVXpsk
Hard Ops i BoxCutter można kupić taniej w pakiecie za ok. 165 zł - Blendermarket

Fluent - Blendermarket - ok. 87 zł lub 108 zł (za bogatszą wersję, m.in. cloth i kable)

Konkurencja dla HardOps. Główną różnicą jest UI i sposób edycji obiektu. Gdy np. chcemy zrobić panel, zaznaczamy interesujący nas Face, a addon wyświetla na nim siatkę kropek które pomagają działać z większą precyzją. Następnie pojawia się menu promieniowe w którym możemy edytować i zatwierdzić nasz kształt. Możliwości mniej niż w HardOps ale dzięki temu zapewne mniej przytłaczający dla początkujących.
https://youtu.be/Rusr-FB7B24

Meshmachine - Blendermarket - ok. 173 zł 

Kolejny addon zmieniający workflow i który również sprawdza się w pracy z obiektami HardSurface. Meshmachine pozwala na dynamiczną edycję bevelów - np. raz stworzony bevel można łatwo odwrócić. Celem Meshmachine jest rezygnacja z modyfikatora Subdivision Surface na rzecz manualnego zarządzania gęstością beveli.
https://youtu.be/Z1ta37oAe8w

JMesh - Github - darmowy (Blendermarket - szczegółowy opis)

Prosty addon który pozwala na łatwiejsze dodawania booelanów oraz ich późniejszą edycję. Zawiera też circular array oraz skróty do popularnych modyfikatorów.

Simple Renaming Panel - Gumroad - darmowy

Pozwala na "masową" zmianą nazw obiektów. Możemy np. dodać prefix czy sufix, numerację itp. Pozwala też skopiować Data Name z nazwy obiektu.

Texel Density Checker - Gumroad - darmowy

Must have dla tworzących modele do gier. Pozwala jednym kliknięciem sprawdzić texel density dowolnego elementu UV, zastosować wybraną przez nas wartość do zaznaczonych elementów; czy też np. zaznaczyć wszystkie elementy poniżej wybranej wartości.

Blender for Unreal Engine - Github - darmowy

Addon do łatwiejszego importu obiektów (modele, animacje itp) z Blendera do Unreal Engine. O ile w przypadku modeli standardowy eksporter Blendera wystarcza, tak wyeksportowane skeletal meshes powodują problemy i UE tworzy dla nich Physical Asset o złej skali. Ten addon to najprawdopodobniej jedyny sposób na prawidłowy eksport tego typu obiektów. 
Na początku interfejs może być trochę niezrozumiały ale większość opcji i tak nie musimy ruszać. Warto też zaznaczyć, że możemy eksportować wiele obiektów jednocześnie. 

UVPackmaster 3 - Blendermarket - ok. 190 zł (Oficjalna strona)

Jeśli myślisz, że jesteś dobry w tworzeniu map UV, to jest ktoś kto zawsze zrobi to lepiej - to ten addon
Wykorzystuje CPU lub GPU do znalezienia najlepszego rozwiązania - im więcej czasu mu damy, tym lepszy efekt, ale zazwyczaj wystarczy kilkadziesiąt sekund. Automatycznie skaluje elementy UV aby zmieściły się w UV space, ale co ważne - zachowuje proporcje pomiędzy tymi elementami. Pozwala ustawić marginesy, grupować elementy tak, by znalazły się obok siebie; możemy ustawić czy i jak bardzo mogą być obrócone - opcji jest sporo. Jeśli nie lubisz manualnego układania UV oraz zależy ci na jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu przestrzeni tekstury, to ten addon jest wart każdych pieniędzy. No i trzeba przyznać, że obserwowanie jak algorytm szuka najlepszego rozwiązania i na koniec je znajduje, jest bardzo satysfakcjonująca.
https://youtu.be/xuGzSsgnwS4

TexTools - Github - darmowy

Addon do edycji UV. Pozwala na proste operacje takie jak wyrównywanie do krawędzi, obracanie, mirrorowanie itp. Można też np. podświetlić nachodzące na siebie UV. Addon pomaga też w wypalaniu różnych rodzajów tekstur.

LoopTools (wbudowany)

"Fabryczny" addon Blendera. Wystarczy go włączyć w opcjach programu. Bardzo minimalistyczny addon z kilkoma opcjami. Ma kilka narzędzi które pomagają w lepszej dystrybucji vertexów w zaokrąglonych kształtach.
https://youtu.be/W2MjvKy1yCo

BoltFactory (wbudowany)

Również wbudowany addon, domyślnie wyłączony. Dodaje nowy rodzaj obiektu w menu dodawania obiektów. Ten nowy rodzaj to po prostu śruba. Po stworzeniu pojawia się kilka opcji, gdzie możemy wybrać czy ma to być śruba czy nakrętka, typ "główki", rodzaj otworu, wymiary, itd.
https://youtu.be/iKS3iWtkUnc

EdgeFlow - Github - darmowy

Prosty addon z zaledwie dwoma opcjami. Pozwala na regularną dystrybucję Edge Loops lub przeciwnie - ich wyrównanie.


TinyCad (wbudowany)

Kolejny fabryczny addon. Ma tylko kilka funkcji ale bardzo przydatnych, moja ulubiona - stworzenie vertexa w miejscu przecięcia się dwóch krawędzi. Można też np. stworzyć okrąg w zaznaczonym miejscu (wklejony w obiekt) czy obliczyć miejsce przecięcia się dwóch krawędzi i w tym miejscu je ze sobą połączyć.

OCD - Blendermarket - ok. 78 zł lub darmowa okrojona wersja

Addon pozwala na realistyczne tworzenie uszkodzeń powierzchni lub krawędzi. Idealne jeśli chcemy stworzyć jakieś starożytne czy średniowieczne budowle, a nie chcemy aby nasze powierzchnie były gładkie i nudne. Oczywiście to samo można zrobić ręcznie w Sculpting Mode, ale po to właśnie mamy ten addon, aby nas wyręczył
#blender #grafika3d #gamedev #unrealengine

Komentarze (4)

ataxbras

@LoneRanger HardOps i BoxCutter to dla mnie podstawa - plus za wymienienie.


Ciekawe przeglądy addonów: https://www.youtube.com/@askNK/videos

RCGP

Darmowy, za samą tę funkcję wyrównywania vertexów do siebie warto, ale ma też wiele innych przydatnych, chyba jedyny darmowy, który pozwala zrobić pie menu do zmieniania przestrzeni roboczych (trochę kombinowania i limit do 8 ale da się).

https://machin3.io/MACHIN3tools/docs/pie_align/


Szybkie ustawianie HDRI

https://wp.h0bb1t.de/index.php/hdri-wizard/

No i jeśli chcemy robić w eevee to również dodatek do obracania słońca kiedy oracamy HDRI przez mapping node:

https://github.com/akej74/hdri-sun-aligner


Jeśli ktoś lubi zabawę z Nodami to obowiązkowo działający fork (3.4) do node tabbera. Pozwala wyszukiwać konkretne operacje matematyczne bezpośrednio przez skrót szukania, można sobie zmienić z taba na jaki się chce i zamiast wołać noda math wołamy bezpośrednio power czy snap, bez tego jak bez ręki.

https://github.com/williamchange/node_tabber

Zaloguj się aby komentować