90 lat temu we włoskiej stoczni w Monfalcone zwodowano transatlantyk MS „Batory”

3 lipca 1935 r. we włoskiej stoczni w Monfalcone nad Adriatykiem zwodowano transatlantyk „Batory” - legendarny „szczęśliwy statek”, który - wraz z bliźniakiem „Piłsudskim” - zaprojektowano przed wojną jako pływające ambasady polskiej kultury.


Matką chrzestną statku była Jadwiga Barthel de Weydenthal, żołnierz I Brygady Legionów, działaczka niepodległościowa, absolwentka paryskiej Sorbony oraz ASP w Krakowie.


21 kwietnia 1936 r. MS (Motor Ship - motorowiec) „Batory” opuścił stocznię i popłynął przez Triest, Dubrownik, Barcelonę, Casablancę, Funchal (Madera), Lizbonę, Londyn i Kanał Kiloński do Gdyni - do której zawinął 11 maja. „Ten nasz lądowy naród uparł się być narodem morskim” - ocenił Melchior Wańkowicz w reportażu z inauguracyjnego rejsu opublikowanym w miesięczniku „Morze”. Polacy uważali dostęp do morza za warunek odbudowy państwowości.


Jak podaje Anna Kicinger w pracach nt. polityki emigracyjnej II RP, wynikało to z potrzeby ekonomicznej. W latach 1918-38 wyjechały z Polski na stałe ponad 2 mln osób, a mimo to nadal „szacunki »osób zbędnych« na wsiach wahały się od 3.0 do 8.8 miliona osób”. Wg obliczeń Edwarda Kołodzieja opublikowanych w książce „Wychodźstwo zarobkowe z Polski 1918-1939”, „w 1918 r. 4,3 miliona Polaków żyło poza granicami Polski”. Polonia w USA liczyła prawie 3,5 mln osób - z czego 30 proc. stanowiła najnowsza emigracja. Transatlantyki były jedynym środkiem lokomocji przez Atlantyk. [...]


#historia #historiapolski #xxwiek #statek #transportmorski #kalendarium #dziejepl

dzieje.pl

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować