44 + 1 = 45


Tytuł: Aska

Developer: Sand Sailor Studio

Wydawca: Thunderful Publishing

Rok wydania: Early Access

Gatunek: Survival, strategia, otwarty świat, coop

Użyta platforma: PC

Ocena: 7/10

Czas gry: 40h

Cena: 50-80zł


Jeśli chodzi o fabułę, to w skrócie wcielamy się w wikinga któremu w życiu noga się powinęła, wkurzył nie tych bogów co trzeba i aby odzyskać ich łaski musi odbudować swój klan i przetrwać próby walki.


Po niezbyt długiej rozgrywce można się zorientować że robienie wszystkiego samemu jest kiepskim pomysłem, ścinanie drzew idzie mozolnie, każda budowla wymaga ścięcia co najmniej kilku-kilkunastu, kamienne narzędzia szybko się niszczą a jagódki zebrane w lesie wcale nie są szczególnie pożywne. Licznik czasu będzie wskazywał nieubłaganie nadejście zimy, która prawdopodobnie boleśnie zrewiduje czy zgromadzone przez gracza zapasy opału i żywności są wystarczające do przetrwania.

Dodatkowo po skończeniu pełnego roku gry, na początku zimy pojawi się portal z którego nadejdzie atak na twoją osadę, samotna walka z wieloma przeciwnikami będzie bardzo trudna.


Rozwiązaniem problemu jest znalezienie większej ilości rąk do pracy - rekrutacja osadników. Celem twórców gry było obdarzenie ich inteligencją i autonomią. Jako gracz z przydzielasz osadnika do stacji roboczej i ustalasz priorytet celów. Osadnik sam decyduje np jaką drogą dojdzie np do pobliskiego lasu, które zasoby spróbuje zebrać po drodze, gdy zepsują mu się narzędzia których potrzebuje to spróbuje najpierw znaleźć nowe na terenie osady ewentualnie podejdzie i zaraportuje problem. Osadnik bez przydzielonej specjalizacji jest domyślnie budowniczym, sam próbuje zlokalizować materiały potrzebne do zaplanowanych przez gracza budów i dostarcza je na miejsce.


I tak na początku zbudowałem chatkę zbieracza i prosty szałas by osadnik miał gdzie spać. Gdy zbieracz biegał po okolicznych lasach w poszukiwaniu jagód i wesołych grzybków ja mogłem się skupić przerzedzaniu lasu.

Ponieważ bycie drwalem na pełny etat w końcu robi się nudne to kolejnego osadnika zatrudniłem w roli drwala. Co jakiś czas raportował on brak koniecznych narzędzi do pracy, aby uniknąć ciągłego wytwarzania brakujących narzędzi zbudowałem warsztat (kolejny osadnik) i chatę kamieniarza (i jeszcze jeden). Potem ze względu na braki w żywności - myśliwy, kucharz, dalej w celu poprawy logistyki magazynierzy, żołnierze do patrolowania coraz większej osady, rolnicy, cieśle, górnicy itd. Szałasy w końcu zamieniłem chatki a te później na typowe nordyckie długie domy.


Grę skończyłem z osadą o populacji ok 60 osadników (i 20fps), magazyny pełne drewna i żywności, osadnicy przyzwoicie odziani i uzbrojeni. Ekipa wojowników i łuczników stale patroluje obszary wioski i niedaleko położonej kopalni, kamienne narzędzia zastąpiłem żelaznymi. Póki co gra jest w fazie early access, późniejsze aktualizacje przyniosą niezbędne poprawki i dodatkową zawartość.


Gdy zastanawiałem się nad zakupem to zakładałem że ASKA będzie kolejnym klonem Valheim, gdzie ciągła naparzanka będzie wzbogacona tylko o możliwość rekrutacji osadników. Gra okazała się czymś zupełnie innym, mi osobiście dosyć podeszła. Przejście z etapu 'muszę wszystko robić sam' do etapu 'praktycznie wszystko działa samo, muszę interweniować tylko od czasu do czasu' okazało się niezłym wyzwaniem. Fajna gra do pogrania, również ze znajomymi.


#gamesmeter #gry #gaming

7fd88fb9-d7f5-418b-a0f4-b5b16486e3f6
f7302ff3-d185-4232-9db9-12f97254a00b
c9a88d56-db29-43d4-8745-564af1318413
e556cf24-1da1-4eca-ae24-c7d06f772346
05275103-25c9-4c45-9e21-25728ae9183b

Komentarze (4)

Bigos

Ciekawie to wygląda. Da radę grać z ziomkami na własnym dedyku??

d_kris

@Bigos gdy grałem ze znajomym to ja byłem hostem - przez standardową opcje coop z menu gry.


Dedyk jest możliwy ale trzeba trochę pokombinować, developerzy coś o tym piszą tu: https://www.reddit.com/r/PlayASKA/comments/1h0fg5h/dedicated\_server\_update/

Bigos

@d_kris BANDYTO!!!

Cały dzień wczoraj przegrałem. Dobrze, że ziomek co był hostem musiał zrobić przerwę w środku dnia bo nawet na obiad bym nie odszedł.

d_kris

@Bigos Oj wciąga. Warto jeszcze zajrzeć na YT odnośnie krótkich porad - "beginner tips" / "20 thinks I wish I knew" etc. W grze jest ukrytych sporo nieoczywistych mechanik. np

- nie warto wykańczać najbliższego siedliska wilków, jeżeli da się tam flagę myśliwego to masz stałą produkcje mięsa

- przepisy w cooking house odkrywasz sam eksperymentując (np 1 mięcho+3 warzywa + 4 wody), jak wybudujesz magazyn i w nim miejsce na przechowywanie ugotowanej żywności to możesz podejrzeć wszystkie dostępne potrawy

- osadnicy z cechą steadfast resolve nadają się na myśliwych / drwali / kamienarzy / górników - zamiast uciekać przed potworami spróbują sami się z nimi rozprawić

- największy negatywny bonus na szczęśliwość daje brak obrony. Jeżeli zbudujesz baraki, dasz tam jednego osadnika i wystawisz trasę patrolu naokoło zabudowań to wtedy osadnicy przestają narzekać.

- jak masz problem z konopiami (flax) zbuduj farmę. Na początku daj 50% jako flax, reszta - dowolna żywność (ale zgodnie z porami roku w których rośnie). Po roku powinieneś mieć wszystkich osadników ubranych oraz 1k flax w zapasie.

- Jak wykończysz minibosów to możesz zbudować specjalną kapliczkę która zwiększa tempo zdobywania umiejętności.

- Magazyny są jednym z najważniejszych budynków, zostaw na nie sporo miejsca. Skończyłem grę mając 5. Jeden na surową żywnosć (tylko rolnicy i kucharze mają tam dostęp)

-- magazyn na gotową żywność

-- magazyn na podstawowe materiały (drewno, kamień, kora, liny etc)

-- magazyn na obrobione drewno

--magazyn na wyroby żelazne

-- magazyn na pochodnie przy kopalni

Zaloguj się aby komentować