Zapraszam na kolejną podróż w przeszłość, tym razem na słodko.


#papierowywehikułczasu


"Cukier krzepi" to najdroższe 2 słowa w historii przedwojennej polskiej reklamy - ich autor - Melchior Wańkowicz - zainkasował za nie 5000 zł, czyli ówczesne 1000 dolarów. Podobno drugi (jeszcze popularniejszy?) człon hasła jest również jego pomysłem*.


Wracając jednak do tytułowego cukru - przed II wojną nie był on postrzegany tak, jak to czynimy dzisiaj - jako główna przyczyna otyłości, rozmaitych chorób - jeden z czterech jeźdźców żywieniowej apokalipsy, obok soli, tłuszczu i kawy (że o alkoholu i tytoniu nie wspomnę). Nic z tych rzeczy, wtedy liczyła się każda kaloria, a problemem było dostarczenie ich w odpowiednim wymiarze. Tę sprawę załatwiał właśnie cukier. Był on potrzebny każdemu - zarówno żołnierzom, jak i karmiącym matkom (tym zalecano picie piwa!)


*Cukier krzepi - wódka lepij!


(Reklamy: "Ilustracja Polska 1931 i 1934, "Goniec Nadwiślański" 1927)

9352a06b-7af7-4510-a29a-c3af43b31bcf
f1c44570-6774-452a-9c90-e3207223f477
0a38d64c-4b96-4e32-bc9b-cf767a047a78

Komentarze (4)

domofon

@100lem A w powojennej historii takim hasłem jest "Pij mleko, będziesz wielki".

Dolan

@100lem jedna kawa dziennie to bardziej pomaga niż szkodzi

NowyJa

@100lem a co z tą kawą nie tak?

SpoconaPacha

Komentarz usunięty przez moderatora

Zaloguj się aby komentować