@Odwrocuawiacz pracuję naprawdę krótko, bo niecały rok, choć koleją interesuję się już dłuższy czas i pochodzę z „rodziny kolejowej”. Ponadto często rozmawiam na ten temat ze starymi kolejarzami, którzy pracują w fachu dłużej, niż ja stąpam po tej Ziemi, dlatego sądzę, że mogę się wypowiedzieć w tym temacie.
Nowinki techniczne – tu można się naprawdę rozpisać i poświęcę na to osobny wpis. Jeżeli mówimy o nowinkach na składach, to część rzeczywiście ułatwia pracę drużyn konduktorskich, bądź stanowi wygodę dla pasażerów, a część to totalne buble, które próbują sprawić wrażenie nowoczesnych, a w rzeczywistości stare rozwiązania były lepsze, bo te nowe, choć mniej efektowne, to częściej się psują.
W przypadku nowinek na szlakach, to stanowcza większość rzeczywiście poprawia bezpieczeństwo i jest jak najbardziej na plus, jak chociażby wprowadzany małymi kroczkami system ETCS (pozwala na przykład bezpiecznie lecieć 160 km/h po zmroku i w mgle, co z perspektywy kabiny wygląda naprawdę imponująco i sądzę, że należy się temu odrębny wpis). Polskie Linie Kolejowe są największym beneficjentem kolejowym w Unii Europejskiej, dlatego nowinki są sukcesywnie wprowadzane, a szlaki remontowane. Wydaje się nawet, że remontowane jest wszystko na raz, bo szkoda byłoby nie skorzystać z budżetu, gdyż ten niewykorzystany po prostu przepadnie.