Wiersze śmierci (w skrócie: Jisei; 辞世の句 jisei no ku)

hejto.pl

Kult ten rozwinął się w tradycjach literackich kultur Azji Wschodniej, a także w niektórych okresach historii Chin i Korei Joseon. Skłaniają się do refleksji nad śmiercią – zarówno w ogóle, jak i nad rychłą śmiercią autora – która często jest połączona z wymowną obserwacją życia. Praktyka pisania poematu śmierci ma swoje korzenie w buddyzmie zen. Jest to koncepcja lub światopogląd wywodzący się z buddyjskich nauk o trzech znakach istnienia (三法印, sanbōin), a konkretnie, że świat materialny jest przemijający i nietrwały (無常, mujō), że przywiązanie do niego powoduje cierpienie (苦, ku) , a ostatecznie cała rzeczywistość jest pustką lub brakiem własnej natury (空, kū). Pisanie poematu śmierci ograniczało się do piśmiennej klasy społeczeństwa, klasy rządzącej, samurajów czy mnichów. Przedstawiony zachodnim odbiorcom podczas II wojny światowej, japońscy żołnierze ośmieleni dziedzictwem samurajów swojej kultury, pisali wiersze przed samobójczymi misjami.


Wiersz por. Hiroshiego Kuroki, współtwórcy „żywych torped” (kaiten), który zmarł 6 września 1944 r. w czasie testów tej broni


przykłady:


KINEI (1733-1778)


Jesienne kwiaty mej modlitwy


kryją w sobie


nasionka raju


KOHA (? – 1897)


Odkładam pędzelek


by porozmawiać z księżycem


osobiście


MASAHIDE (1656 – 1723)


Mój dom spłonął


I nic już


nie zasłania księżyca


NANDAI (1786 – 1817)


Tylko śmierć zna spokój


Życie jest


jak rozpuszczający się śnieg

hejto.pl

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować