W Polsce kilku graczy wyróżnia się jeśli chodzi o zastosowania AI w handlu i retailu:
Pod względem technologii, skali, innowacji i biznesowego zwrotu:
-
Żabka / Żabka Group - Lider jeśli chodzi o autonomiczne sklepy („Żabka Nano”) — sklepy bez kasjerów, z wykorzystaniem systemów computer vision, co skraca czas obsługi, eliminuje kolejki; duży nacisk na cyfrową transformację: AI, big data, zarządzanie asortymentem, aplikacje mobilne, system lojalnościowy; dzięki tym działaniom zachowuje konkurencyjność i przyciąga klientów nowoczesnymi rozwiązaniami.
-
Synerise - firma z Krakowa, bardzo znana w obszarze AI + analityka danych. Buduje platformy, które zbierają dane z różnych źródeł (strony www, mobile, CRMy itp.). Oferuje rekomendacje, personalizacje oferty, komunikację marketingową w czasie rzeczywistym. Działa też za granicą.
-
LPP - Wykorzystanie generatywnej AI do tworzenia treści wideo dla produktów. Obrazy „produktów w ruchu”, klipy promocyjne itp., co poprawia konwersję i doświadczenie zakupowe. To przykład, że AI nie tylko w backendzie czy logistyce, ale także w marketingu i wizerunku może być źródłem przewagi.
-
Allegro - największa platforma e-commerce w Polsce. Już ogłoszono, że korzystają z AI do rekomendacji produktów, oraz do usprawnień w programie lojalnościowym. Zmiany oferty i procesów (np. filtrowanie ofert z bardzo długim czasem dostawy), żeby lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów, co też wymaga analizy danych, AI-predykcji popytu.
#ai #startup #handel #biznes

