W 1940 roku mjr inż. Stefan Malinowski przedstawił w Wielkiej Brytanii projekt przyczepki szybowcowej do samolotów bojowych, opracowany jeszcze przed wojną w Polsce. Jej zadaniem było zwiększenie o 100-200% ładunku przewożonego przez samolot, co pozwalało bądź na zwiększenie ładunku bomb czy towarów, bądź zabranie większej ilości paliwa, czyli zwiększenie zasięgu samolotu, względnie częściowe zwiększenie jednego i drugiego. Konstrukcja była prosta i znacznie tańsza niż klasyczne szybowce transportowe.

Projekt został zaakceptowany przez brytyjskie Air Ministry. W 1941 r. przeprowadzono wstępne próby z przyczepką do samolotu Miles Magister, jednak testy wykazały problemy ze sterownością i drganiami. Dalsze prace przyniosły opracowanie nowych wersji m.in. do Spitfire’a, Blenheima, a nawet Lancastera.

Pomimo wznowienia prób w 1942 roku Anglicy zrezygnowali z dalszego rozwijania projektu. W 1943 roku propozycję przekazano Amerykanom, jednak również nie została podjęta. Projekt pozostał unikalną, choć niewdrożoną koncepcją zwiększenia zdolności transportowych lotnictwa bojowego.


#lotnictwo #ciekawostki #historia #ciekawostkihistoryczne

16cbec3a-e812-4f1c-ba87-2468c43856ff
5a3357d6-8c49-4418-90ef-6f0a8d37c96f

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować