Komentarze (1)

Syster

Aż musiałem sam sprawdzić bo mi podniosło ciśnienie.


https://www.gov.pl/web/edukacja/zmiana-podstawy-programowej--zaczynamy-prekonsultacje


Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku

Sowieckiego (17 września). Uczeń:

...

z:

  1. opisuje i omawia etapy i kluczowe wydarzenia wojny obronnej Polski; i wskazuje

na mapach położenia stron walczących;

na:

  1. omawia etapy i kluczowe wydarzenia wojny obronnej Polski;

Wykreślono:

  1. podaje przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty

w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach,

bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna,

bitwa pod Kockiem, bitwa nad Bzurą.


Z:

  1. wymienia przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich (Palmiry, Katyń, kaźń

profesorów lwowskich, Zamojszczyzna);

na:

  1. wymienia przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich

Z:

  1. wyjaśnia przyczyny i rozmiary konfliktu polsko-ukraińskiego (rzeziź wołyńskieja) na Kresach Wschodnich

na:

  1. wyjaśnia przyczyny konfliktu polsko-ukraińskiego na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej.

Uzasadnienie:

Zespół historyczny kierował się przekonaniem, że dokonywane skróty zwiększają

szansę na rzeczywiste uczenie się w klasie i są krokiem w drodze od programu

szerokiego na kilometry, głębokiego na palec do programu szerokiego na kilometr i

głębokiego na kilometr.

Zarazem w swojej pracy zespół nieustannie miał na względzie założenie, że jego

aktywność może być jedynie ograniczaniem zakresu, a nie projektowaniem nowego

ujęcia.

Oznacza to, że nie deprecjonujemy w żaden sposób usuniętych tematów, ani nie

uznajemy, że zachowane ujęto w sposób najlepszy z możliwych, ale wobec ryzyka, że

próbując zrobić wszystko, niczego nie zrobimy porządnie, niektórym wątkom daliśmy

pierwszeństwo przed innymi.

...

Usuwano wymagania szczegółowe, które sugerowały jednokrotną realizację czegoś, co

zapisano równocześnie w wymaganiach ogólnych wskazując tym samym konieczność

systematycznego działania tego rodzaju


Autorzy projektu:

Marcelina Koprowska, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW,

nauczycielka w LO

Włodzimierz Kowalczyk, CKE

dr Jakub Lorenc, Szkoła Edukacji PAFW i UW, nauczyciel w SP i LO

Joanna Szydziak, nauczycielka w SP

Aleksander Pawlicki, Szkoła Edukacji PAFW i UW, nauczyciel w LO (Koordynator Zespołu)

Zaloguj się aby komentować