#psychologia #psychoterapia #dbt #borderline


Tag do obserwowania / czarnolistowania: #codziennedbt


Wprowadzenie: Umiejętności ogólne


Celem treningu umiejętności DBT jest nauczenie się, jak zmieniać własne zachowania, emocje, myśli, które powodują problemy i cierpienie.


Chcemy zredukować takie zachowania jak: nieuważność, poczucie pustki, osądzanie, konflikty z innymi, samotność, stres, nieelastyczność, skrajnie silne emocje, impulsywność, uzależnienia, nieakceptacja rzeczywistości.


Chcemy rozwinąć:


  • umiejętności związane z uważnością

  • umiejętności związane ze skutecznością interpersonalną

  • umiejętności związane z regulacją emocji

  • umiejętności związane z tolerancją na dolegliwości psychiczne


i te powyższe punkty to cztery główne moduły DBT.


Jak możemy podejść do dowolnego problemu?


1. Rozwiązanie problemu – zmień sytuację, zakończ ją lub uniknij jej.


Pomocne umiejętności: podążanie drogą środkową (umiejętność z modułu skuteczność interpersonalna), umiejętności rozwiązywania problemów (z modułu regulacja emocji).


2. Przejmowanie się problemem w mniejszym stopniu – zmień swoją reakcję emocjonalną.


Pomocne umiejętności: regulacja emocji, uważność.


3. Znoszenie problemu – gdy nie można go rozwiązać ani mniej się nim przejmować – akceptacja i znoszenie problemu oraz swojej reakcji na niego.


Pomocne umiejętności: tolerancja na dolegliwości psychiczne, uważność.


4. Trwanie w nieszczęściu – lub pogorszenie sytuacji.


Nie stosuj żadnych umiejętności


Założenia leżące u podstaw treningu umiejętności


1. Ludzie radzą sobie najlepiej, jak mogą.


2. Ludzie chcą poprawy swojego stanu.


3. Ludzie muszą radzić sobie lepiej, starać się bardziej i muszą być bardziej zmotywowani do zmiany (nie zawsze jest to konieczne – jeśli postęp jest stały i dokonuje się w realistycznym tempie).


4. Ludzie nie musieli spowodować wszystkich swoich problemów, ale i tak muszą je rozwiązać (w przypadku dzieci – muszą pomagać im rodzice i opiekunowie).


5. Ludzie muszą nauczyć się nowych zachowań we wszystkich istotnych kontekstach.


6. Wszystkie zachowania (działania, myśli, emocje) mają swoją przyczynę (nawet jeśli jej nie znamy).


7. Ustalenie i zmiana przyczyn zachowania jest skuteczniejszym środkiem do zmiany niż osądzanie i obwinianie.


W następnym odcinku : Teoria biospołeczna – dlaczego kontrolowanie emocji i działań sprawia mi tyle problemów?


Tag do obserwowania / czarnolistowania: #codziennedbt


Literatura:


  1. Matthew McKay, Jeffrey C. Wood, Jeffrey Brantley – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – ta książka to DBT w pigułce, jest napisana w bardzo przystępny sposób, od niej polecam zacząć!

  2. Marsha M. Linehan – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Trening umiejętności. Materiały i ćwiczenia dla pacjentów – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – zbiór ulotek z informacjami oraz kart do uzupełniania – polecam jako kolejną po tej powyżej, jeśli ktoś jest spragniony więcej szczegółów :D

  3. Marsha M. Linehan – Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Trening umiejętności. Podręcznik terapeuty – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – podręcznik szczegółowo omawiający każdy aspekt treningu DBT, jak go poprowadzić – opcjonalne

  4. Marsha Linehan – Życie warte przeżycia. Opowieść psychoterapeutki o własnej drodze od samodestrukcji do afirmacji – wyd. Media Rodzina – to jest autobiografia / wspomnienia M. Linehan

Komentarze (1)

lexico

Słyszysz borderline - SPIERDALASZ!!!

Zaloguj się aby komentować