Niedawno pisałem o uroczystym otwarciu odcinka kolei Koralmbahn w Austrii, to teraz nieco szczegółów:
Austriacy od kilku dni mają zupełnie inną kolej. Otwarcie niesamowitego, niezwykle długiego 33-kilometrowego Tunelu Koralm, a wraz z nim nowej, 127-kilometrowej (sic!) linii kolejowej Koralbahn zrewolucjonizowało prowadzenie ruchu w tym alpejskim kraju. Do tego stopnia, że będzie się mówić o austriackiej kolei sprzed 14 grudnia 2025 i po tej dacie.

Dlaczego?

Od zawsze gigantycznym problemem kraju był kolejowy dostęp z Wiednia i Grazu (Styria) do leżącego na południu (w Karyntii) Klagenfurtu i Villach. Styrię i Karyntie oddziela masyw Alp Wapiennych. Gdy budowano między regionami autostradę A2, to starano się je ominąć, przez co trasa drogowa między miastami nie ma najprostszego przebiegu. Linii kolejowej, aż do teraz, nie było, chyba, że jechało się głębokim „objazdem”, który składy pokonywały w najlepszym wypadku w 2 godziny i 40 minut. Pociągiem między Grazem a Klagenfurtem mało kto jeździł, a Koleje Austriackie zdając sobie sprawę z niekonkurencyjności kolei, uruchamiały „szybkie” kolejowe autobusy właśnie po autostradzie A2. Ich czas przejazdu wynosił około 2 godzin.

I teraz wyobraźcie sobie, że po prawie 15 latach od rozpoczęcia budowy, czas podróży skraca się do… 41 minut dla odcinka Graz – Klagenfurt.

Nowa linia kolejowa ma znacznie lepszy przebieg niż autostrada A2 i jest pewne, że zdejmie z dróg masę ruchu, bo podróżuje się nią znacznie szybciej niż autem. Docelowo będzie można będzie po niej jeździć 250 km/h, na razie jeździmy 230. Prywatny Westbahn kupił do obsługi linii (w relacji Wiedeń – Villach) trzy jednostki Giruno od Stadlera na 250 km/h, za chwilę wjadą też na linie Koleje Czeskie , bo to kolejowa żyła złota. Co więcej, zmienił się przebieg wszystkich szybkich pociągów oebb Railjet z Wiednia do Klagenfurtu i Villach, bo po nowej trasie jadą one o 50 minut krócej! O te same 50 min skrócił się czas podróży pociągów z Wiednia do Wenecji (obecnie ten dystans można pokonać w 7h, trasa zapiera dech w piersiach).

Operacyjnie, dzięki drastycznemu skróceniu przejazdu, zwolniło się sporo składów i załóg, dzięki czemu można uruchamiać jeszcze więcej pociągów, które zyskają całą masę nowych klientów.
Źródło: Love Peace Trains , OBB
#austrianacodzien #austria

4d5cca95-4d58-47ab-a2ab-754175924ca8

Komentarze (4)

Bjordhallen

@austrionauta dodam od siebie ze jest to troszkę większy projekt: Otóż w Polsce remontowali odcinek Goczalkowice - Zebrzydowice pod szybką kolej, kosztem Rybnik-Katowice

A całość ma wyglądać tak:

PS2 Warto wspomnieć o Nightjet które calym serduszkiem polecam

No. Linz - Amsterdam Linz dla 2+2 kosztował mnie 200€

Wiedeń-Garda można wjechać do pociągu własnym samochodem

2fa29154-257e-487d-a4d7-ea67b97118a3
bucz

25 lat go budowali a ja pierwsze slysze, u nas wierca oszalamiajace 2500m na S19

PanNiepoprawny

@bucz no i? Coś nie tak robią, czy mają więcej wywiercić, żeby Austriaków wyprzedzić?

ten_kapuczino

@austrionauta o takie hejto nic nie robiłem - dzięki

Zaloguj się aby komentować