
Nieuczciwe praktyki największych producentów samochodów ujawnione po latach. Kto znalazł się na celowniku KE?
Komisja Europejska nałożyła na piętnaście czołowych producentów samochodów oraz Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) karę w wysokości 458 mln euro za uczestnictwo w długoletnim kartelu dotyczącym recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jedyną firmą, która uniknęła sankcji, była Mercedes-Benz, ponieważ to właśnie ona ujawniła proceder w ramach programu łagodzenia kar.
Zmowa trwająca ponad 15 lat
Śledztwo wykazało, że od 2002 do 2017 r. koncerny motoryzacyjne oraz ACEA współpracowały w celu ograniczenia kosztów związanych z recyklingiem pojazdów. Działania te obejmowały dwie kluczowe strategie:
-
Niepłacenie firmom demontażowym za recykling pojazdów – uznano, że proces ten jest na tyle dochodowy, iż nie wymaga dodatkowego wynagrodzenia dla demontujących samochody przedsiębiorstw. W ramach porozumienia producenci wymieniali również poufne informacje dotyczące swoich umów z firmami zajmującymi się recyklingiem.
-
Ukrywanie informacji o możliwościach recyklingu pojazdów – firmy ustaliły, że nie będą promować danych dotyczących tego, jaka część samochodu może zostać ponownie wykorzystana oraz ile surowców pochodzących z recyklingu używa się w nowych modelach. Dzięki temu klienci nie byli w stanie porównywać aut pod względem ich wpływu na środowisko, co zmniejszało presję na koncerny, by wykraczały poza wymagania prawne. [...]
#uniaeuropejska #motoryzacja #przemysl #komisjaeuropejska #kary #recykling