Największe koncerny motoryzacyjne ukarane gigantyczną grzywną za zmowę kartelową

Nieuczciwe praktyki największych producentów samochodów ujawnione po latach. Kto znalazł się na celowniku KE?


Komisja Europejska nałożyła na piętnaście czołowych producentów samochodów oraz Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) karę w wysokości 458 mln euro za uczestnictwo w długoletnim kartelu dotyczącym recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jedyną firmą, która uniknęła sankcji, była Mercedes-Benz, ponieważ to właśnie ona ujawniła proceder w ramach programu łagodzenia kar.


Zmowa trwająca ponad 15 lat


Śledztwo wykazało, że od 2002 do 2017 r. koncerny motoryzacyjne oraz ACEA współpracowały w celu ograniczenia kosztów związanych z recyklingiem pojazdów. Działania te obejmowały dwie kluczowe strategie:


  • Niepłacenie firmom demontażowym za recykling pojazdów – uznano, że proces ten jest na tyle dochodowy, iż nie wymaga dodatkowego wynagrodzenia dla demontujących samochody przedsiębiorstw. W ramach porozumienia producenci wymieniali również poufne informacje dotyczące swoich umów z firmami zajmującymi się recyklingiem.

  • Ukrywanie informacji o możliwościach recyklingu pojazdów – firmy ustaliły, że nie będą promować danych dotyczących tego, jaka część samochodu może zostać ponownie wykorzystana oraz ile surowców pochodzących z recyklingu używa się w nowych modelach. Dzięki temu klienci nie byli w stanie porównywać aut pod względem ich wpływu na środowisko, co zmniejszało presję na koncerny, by wykraczały poza wymagania prawne. [...]


#uniaeuropejska #motoryzacja #przemysl #komisjaeuropejska #kary #recykling

EURACTIV.pl

Komentarze (2)

Tomekku

A można było te wszystkie auta wywieźć do Polski i do teraz by były na chodzie.

artu3131

@Tomekku Albo w „chmurze”.

Zaloguj się aby komentować