Ile kosztuje lobbing w Brukseli?

Lobbing to strategiczna inwestycja, której koszty potrafią być bardzo wysokie. Dla polskich przedsiębiorców oraz przedstawicieli nauki zainteresowanych budowaniem relacji z gremiami decyzyjnymi UE kluczowe jest zrozumienie, jakie środki trzeba przeznaczyć na stałą obecność w stolicy unijnej, oraz jakie korzyści może to przynieść.


W samym sercu unijnej machiny regulacyjnej znajduje się ponad 12 tys. organizacji lub firm lobbujących na rzecz przeróżnych interesów. Według danych oficjalnego unijnego rejestru transparentności roczne wydatki na lobbing w Brukseli wynoszą ponad 1,3 mld euro (dane za rok 2023). Wśród polskich reprezentantów posiadających stały adres w Brukseli, liderem pod względem wydatków jest Związek Pracodawców Business & Science Poland, który w zeszłym roku na działalność lobbingową przeznaczył 700 tys. euro. Mając sześć EP passes (stałe przepustki parlamentarne dla przedstawicieli grup interesu) oraz zatrudniając dziesięciu etatowych lobbystów, organizacja ta odbyła w zeszłym roku dziewięć spotkań z Komisją Europejską. [...]


TotalEnergies SE, lider wydatków lobbingowych wśród firm z Francji, raportuje budżet lobbingowych na poziomie 3 mln euro, posiada osiem stałych przepustek i cztery etaty, co w ubiegłym roku przełożyło się na 61 zgłoszonych spotkań z Komisją. Amerykański Google deklaruje wydatki na poziomie 6 mln euro, co pozwoliło im odbyć aż 379 oficjalnie zaraportowanych spotkań. [...]


#uniaeuropejska #komisjaeuropejska #biznes #lobbing

XYZ

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować