Dzisiejszy dzień jest jak każdy inny w Linuksie - czyli za⁎⁎⁎⁎sty.
Nie wiem czy wspominałem w starym wpisie o tym, że jestem fanem jednej koncepcji. Używania smartfona jako komputera (z odpowiednią przystawką xD). Dzisiaj nie mamy często latarek, oddzielnych aparatów, odtwarzaczów MP3 itd. wszystko mamy w smartfonach.
A czemu nie komputer w Smartfonie? Ano właśnie
Jako fan Linuksa (na Desktop) i Android na smartfona to taki układ mi odpowiada. Na Androidzie można uruchamiać całe dystrybucje Linuksa (konteneryzacja) lub aplikacje (np. Termux ma taki zestaw potężny).
Dzisiaj udało się spaczkować ludziom (ja za cienki w uszach na to jestem xD) przerobioną bibliotekę virglrenderer, przez co może ona korzystać z OpenGLES dostarczanego przez Androida. Rezultat? Termux ma obsługę OpenGLa
Wcześniej miał obsługę z wykorzystaniem Vulkan + Zink, ale niestety Mesa pokrzyżowała plany troszkę i trzeba było downgradeować Mesę. NOT ANYMORE
Czy działa to szybko? Ciężko powiedzieć, gdyż benchmark (glmark2) pokazuje spoory spadek wydajności względem natywnej wersji. Natomiast np. Firefox działa płynnie i bardzo fajnie.
Może z czasem będę bardziej testował to rozwiązanie (chociaż liczę na Zinka), bo to już jest spory progres. Powoli dochodzimy do momentu, w którym Linuksiarze będą mogli zamiast kupować oddzielnie smartfon i komputer - kupić po prostu smartfon i lapdocka i częściej po prostu zmieniać ten smartfon.
Tak wyglądają wyniki glmark2. Czy są one poprawne? Samo narzędzie wykonuje różne testy, więc powinno być jako tako. Ale przydałoby się więcej testów, z gier itd.
Benczmark:
RX5500M: 2406 ??????? xD
Vega 10: 4554
Intel N2840 iGPU: 132
Intel Xe Graphics TGL GT2 (i5-11320H) - 3783
Android: 188
LLVMPipe: 65
Virglrenderer GL - 85
Virglrenderer GLES - 72
Zink 22.0.5 GL - 199
Zink 22.0.5 + GL4ES - Crash ;<
Jeśli są pytania, proszę śmiało
#android #linux