WSTEP: Jestem kolekcjonerem gier RPG. Preferuje produkty indie oraz takie, ktore wnosza cos nowego. Zostawiam innym produkty chowu wsobnego (5E), nieudane skoki na kase (Dark Souls) i tkwiace w latach 70tych owoce nostalgii (OSR, a zwlaszcza Old School Essentials).

DANIE NA DZIS: WHITEHACK.

------------------------------

Tytuł: Whitehack Fourth Edition (2023)
Autor: Christian Mehrstam
Kategoria: RPG, OSR, Lite
Wydawnictwo: -
ISBN: -
Liczba stron: 144
Ocena: 9/10

WHITEHACK: Superzwiezla wariacja systemu od ktorego zaczely sie gry RPG. Pierwsza edycja miescila na 60 stronach, obecna wzbogacono o przyklady, reguly opcjonalne oraz przygode - tak, ze zajmuje juz 144 strony. Gra oferuje swietny spis tresci i indeks, PDF mozna pobrac z DriveThruRPG a ksiazke kupic na Lulu https://whitehackrpg.wordpress.com/buy/ Dla niezdecydowanych autor oferuje sporo wsparcia: https://whitehackrpg.files.wordpress.com/2023/03/tenpoints.pdf - mozna tez wpasc na Reddit https://www.reddit.com/r/Whitehack/

SYSTEM: Kompatybilny z OSR, ale uproszczony i rozbudowany o elementy obecne w bardziej wspolczesnych grach.

Rozwoj postaci: poziomy 1-10, awans dodaje miejsca na zdolnosci swoiste dla klasy.

Klasy (zachowuje nazwy angielskie): Strong (walka na ogol w zwarciu, zabiera cudze zdolnosci, na poczatku najprostszy do prowadzenia), Deft (ekspert od manipulowania rzutami koscmi i uzywania umiejetnosci, latwiej mu o krytyki) i Wise (zaklecia to wyjatki obchodzace reguly, koszt negocjujesz z GM, klocisz sie z reszta graczy w srawie interpretacji, za wszystko placisz hitpointami, musisz spisywac wszystkie precedensy i wyjatki by moc sie na nie powolac).

Umiejetnosc: Masz pewne grupy przynalezcnosci definiujace historie Twojej postaci. Grupy sa powiazane z atrybutami. Np. ktos, kto jest Kaplanem (Charyzma) ma Przewage podczas rzutow na umiejetnosci zwiazane z zawodem (Kaplan) i Charyzma.

Poziom trudnosci: Liczba, powyzej ktorej musisz rzucic by odniesc sukces. Np. klasa zbroi to taki poziom trudnosci

Rzut na Umiejetnosc: d20, Sukces JESLI wynik > trudnosc ORAZ wynik < pasujacy atrybut. Jesli wynik = pasujacy atrybut, to jest to krytyk. Jesli rzuciles 20, to masz pecha. W rzutach trudnosc wystepuje przy atakach, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie by uzyz jej takze i do zwyklych testow.

Modyfikowanie rzutu na Umiejetnosc: 2d20 ORAZ wybierz lepszy zut jesli masz przewage (a gorsza jak rzeczy nie ida po Twojej mysli)

Oczywiscie, specjalnych mechanik jest wiecej.

WRAZENIA: Ksiazka pisana pod LaTeXem. Bosko!

System jest tak uniwersalny, ze oprocz fantasy mozna grac tym we wszystko, a dodatkowo, po malych przerobkach, mozna go przerobic na fajny heroic. Nie lezy mi klasa Wise (byc moze dlatego, ze nie jestem fanem negocjowanych zdolnosci oraz placenia za cokolwiek hitpoints).

Przy drobnych poprawkach mozna tego uzyc do praktycznie kazdego produktu OSR.

WERDYKT: 9/10, bo niektore sformulowania moglyby byc nieco bardziej przejrzyste.
64269259-2eb6-4116-8c9d-ce7406e5a1e2
grubshy

Piszesz, że nie lubisz OSR a dajesz temu kategorię OSR i ocenę 9/10

Napisz, coś więcej co Cię zainteresowało, co ma ten system, czego nie ma OSE czy inna 'Wyprawa za Mur'? Bo po lekturze Twojego wpisu zostało mi w głowie, tylko że to OSR pisane w LaTeX.

Dzemik_Skrytozerca

@grubshy 


OSR, cytuje, zostawiam innym. Nie to, ze nie lubie, ale raczej nie znajduje w nim na tyle nowego, by sie tym bardziej zajmowac.


WhiteHack to, cytuje, system "kompatybilny z OSR, ale uproszczony i rozbudowany o elementy obecne w bardziej wspolczesnych grach".


W dalszej czesci artykulu wymienilem sporo elementow, ktorych nie ma w bazowych wersjach OSR, ale w sumie moge dodac jeszcze pare:


Aukcje. W sytuacji, gdy wystepuje wielostronny konflikt (np. wyscig), GM moze zwolac aukcje. Gracze skladaja oferty, a potem probuja spelnic wymagania konfliktu w kolejnosci od najlepszej oferty do najgorszej (gorsze oferty maja wieksza szanse realizacji, ale musza poczekac az te bardziej ryzykowne zawioda).


Zwiezlosc. Wklejam 1 do 1 statblocki 3 postaci:

Ogil, Level 1 Deft Twisted Antiquarian

Str 15 (Twisted Dwarf), Agi 11, Tgh 12, Int 13,Wil 12, Cha 5 (Twisted Dwarf, Trade&Barter); Old 7 (sv), hp 5, df 2,mv 25, av 10; Attuned: Library, (Axe); Ability: “Know item”; Common, Dwarven, Goblin; Axe, Leather Armor, Small Library, Chest, 10 cr.


Faleah, Level 1 Strong Watcher Bard

Str 10, Agi 9, Tgh 8, Int 17 (Watcher),Wil 11, Cha 11 (Bard); Stubborn 5 (sv), hp 7, df 5,mv 25, av 11;Melee Special: 6; Common, Draconic, Elvish; Greatsword, Longbow, 10 Arrows, SplintMail, 11 cr.


Saffron, Level 1 Wise Black Hats Alchemist

Str 6, Agi 15, Tgh 14, Int 9,Wil 13 (Alchemist, Black Hats), Cha 13; Daring 6 (sv), hp 6, df 1, mv 30, av 10;Miracles: “Weird Bombs,” “Crow Familiarus,” “Mysterious Elixir!”; Common; Quarterstaff, Cloth Armor, Black Hat, Tame Crow, Book of Recipes, 1 cr.


Hackowalnosc. Wprowadzenie mechanik z 13th Age to 2-3 strony prostych modyfikacji.


Piekny angielski, w jakim sformulowane sa zasady.


Trzy podstawowe klasy sa tak uniwersalne, ze mozna je uzyc do odtworzenia kazdej z klas podstawowego OSR. Czyli np. można zrobić Strong Fightera, Deft Fightera i Wise Fightera. Strong bije prosto i może rozwijać się używając zdolności pokonanych. Deft będzie ładować krytyki i częściej trafiać. Wise będzie jak Sailor Moon lub Songo - normalne ataki plus takie Kamehameha, że wszyscy padną.


W sumie tyle.

grubshy

@Dzemik_Skrytozerca 

Napisałeś też cytuję: 'Kategoria: RPG, OSR, Lite' Ale ważniejsze od definicji jest dla mnie uzupełnienie, które podałeś.

Mnie najbardziej interesują teraz systemy, gdzie testy dają większą gamę wyników niż proste 'Udało się / Nie udało się' - wpadło Ci coś ciekawego w oko? (2d20, Genesys i PbtA znam)

Dzemik_Skrytozerca

@grubshy 


Sorry, ciężko się konwersuje na Hejto. Dopiero teraz zauważyłem Twoj post.


Większość współczesnych systemów oferuje jakiś rodzaj gradacji sukcesu. Z moich ulubionych poleciłbym:


  • CortexPrime - system narzędziowy, a do niego któryś z settingów. Obecnie czytam wariant starszy, Serenity. Prowadziłem Cavaliers of Mars, podziwiam dla jakości Tales of Xadia lub któryś ze Spotlights (to minisettingi na paręnaście stron, bardzo zróżnicowane). URL: https://www.cortexrpg.com, https://talesofxadia.com

  • Cypher - systemy sa zadziwiajaco ciekawe, polecilbym Vurt

  • Dishonored - podoba mi sie system, aczkolwiek go nie prowadzilem, wiec. To takie 2d20 tylko z mechnika uproszczona i sierowana na narracje

  • Swords of Serpentis - fajne, jeszcze nie prowadzilem, takie renesansowe fantasy oparte na Gumshoe.

Zaloguj się aby komentować