Droga do Longhorna #4: Windows Neptune

Droga do Longhorna #4: Windows Neptune

hejto.pl
Chyba każdy kto obracał się w tematyce Windows słyszał o nim. Następca Windows 2000, typowo dla użytkowników domowych, miał być pierwszym systemem dla mas na jądrze NT. Wprowadzał on szereg nowości do typowego, biznesowego środowiska czyniąc ten system bardziej przyjaznym dla domowego użytkownika.
Chciałoby się powiedzieć: czego to on nie miał! No, ale na spokojnie, bo chcę by ten wpis był dłuższy niż poprzednie.

13 lipca 1999

Nasz wpis chyba należało by zacząć od tej daty - pierwsza kompilacja systemu została wydana właśnie tego dnia. I nie w piątek - we wtorek. Build miał numer 5.50.5022.1, jednak nie wnosił nic praktycznego - podniósł on tylko wersje jądra i kompilacji, parę plików już miało nawiązania do poprzednich projektów jak i samego Neptune. Prawdziwą rewolucje wprowadzał inny skompilowany build - 5.50.5111.1. Był to już build z serii Milestone 2, mimo że było więcej kompilacji, tylko tą ujrzeliśmy publicznie. Sam Neptune bazowany był na wersji Release Candidate systemu (a jakże) Windowsa 2000, jednak bardzo dużo było też nawiązań do Windowsa ME - zwłaszcza biorąc pod uwagę aspekty użytkowników domowych.
System miał bardzo mało czasu na rozwinięcie skrzydeł, bo planowo miał pojawić się już w marcu 2000 roku, jednak Microsoft już wtedy myślał o łataniu systemu service packami (battle pasy do Windowsa? XD):
  • Service Pack 1 - datowany na maj '00
  • Service Pack 2 - datowany na wrzesień '00
  • Service Pack 3 - datowany na styczeń '01
  • Service Pack 4 - datowany na lipiec '01
  • Service Pack 5 - datowany na marzec '02
Kompilacja 5111 cechuje się wieloma nowościami zbudowanymi na technologii XHTML i JS, część których przeszła dalej do Windowsa XP.

Funkcje

Ekran logowania / Ekran powitalny - Jest zbliżony do późniejszych wersji w Whistler (była to jego premiera w systemach Windows). Funkcjonalność ma taką samą jak w przypadku XP, jednak naciśnięcie CTRL powoduje zmianę linka zamknięcia systemu na kompletne wyłączenie komputera, oraz naciśnięcie SHIFT powoduje zmianę linka na przycisk restartu.

Windows Identities - zmienione później na Windows User Accounts, to znana aplikacja Kont Użytkowników. Ciekawością jest to, że wygląd i teksty nie zmieniły się tak bardzo aż do XP, jednak można dostrzec nowość którą wprowadzał Neptune - konto Właściciela, Dorosłego, Dziecka i Gościa.

Help Center - To kopia apletu znana z Windows ME. Baza danych apletu ma format pliku .mdb i można łatwo ją odczytać za pomocą Accesa (Po buildzie 2202 Whistlera, Microsoft zmienił format na trudniejszy do otwarcia), kopia bazy z Windows ME powinna dać pełną listę tematów apletu, jednak pewne linki nadal będą uszkodzone.

Auto Update - pod tą nazwą kryje się nam znany Windows Update który w NT miał swoją premierę. Skopiowana prosto z Windows ME aplikacja tworzyła część zautomatyzowanych aktualizacji. Ukryta, ponieważ sama usługa nie była w 100% (a nawet w 20%) przygotowana.

Mars.exe - nie wiadomo czym miała być aplikacja w swojej finalnej wersji, jednak ProductName mówi o "Microsoft Mars Communications System" - czyżby protoplasta Messengera? Mars.exe interpretuje polecenia przez wysyłanie komend uzytkownika do marscore.dll, ładując xml i htm/hta do powłoki, dając stronom internetowym wygląd programu.
Mars istnieje w Windows XP RTM (sp0). Plik marscore.dll został później zmieniony na pchshell.dll - co znaczy tyle co "PC Health Shell". Jednak same pliki się zgadzają - z Neptune i z XP-ka, jedynie wersja z Neptune ma wbudowany parser XML. Źródła mówią że część funkcjonalności została przeniesiona do aplikacji Help and Support oraz do raportowania błędów.
Fastboot - Ta ciekawostka również pierwszy raz się pojawiła w Neptune. Jedynym wymogiem jest sformatowanie dysku na FAT32 i zainstalowanie systemu na takowej partycji. Przy następnym reboocie, system optymilizuje start. W pewnym momencie (po optymalizacji) system generuje plik BOOTIMG.img w folderze systemowym, zawierający zrzut pamięci sterowników i jądra. W późniejszych Windowsach - chyba od wersji Windows 8, pojawia się podobna funkcjonalność, znana jako Fast Startup.
Neptune był też wyposażony podobnie jak Longhorn w wczesną wersje dotNET, tutaj w wersji 1 - jednak odnosi się do nieistniejących plików, więc nie działa. Na istnienie szczątkowej wersji NET Framework wskazywać może plik FUSEWIN.dll i SYSXML.dll

Metro UI, ale w 2000 roku

Mało brakowało a Metro zawitałoby do naszych komputerów już w 2000 roku za sprawą Activity Center. Kombinacja HTML i Win32 miała za zadanie ułatwiać nam życie i serwować skróty do plików i folderów. Jednak Microsoft zdał sobie sprawę że technologia nie jest na tyle rozwinięta aby zakotwiczyć HTML w aplikacjach Win32, więc takie składniki jak Photo Center, Gaming Activity Center i Home Networking Configuration Center były anulowane zanim zdążyły być skompilowane. Music Center rozwinęło się w Windows Media Player 7. Sama technologia zakotwiczenia HTML w aplikacjach Win32 przetrwała i nawet sami możemy stworzyć takie aplikacje. Pochodną Activity Center jest menu Start w Windows XP i Windows 8.







Ciekawostka: popularne menu w płytkach dołączanych do sprzętu lub czasopism często były stronami html przekonwertowanymi do hta.
Aby aktywować Activity Centers, musimy najpierw zarejestrować bibliotekę ACCORE.dll - skopiować ją z obrazu iso do C:\WINNT\System32 i urichomić regsvr32 accore.dll. Odpowiednie pliki będą w C:\WINNT\Activity. Strona startowa może już być użyta jako active desktop. Oczywiście pliki wykonywalne nie istnieją, więc domyślne linki nie działają. Ale można je uruchomić poprzez MSHTA.
To jak wyglądałoby Activity Center można znaleźć na poniższym filmie:
A Video Of The Windows Millenium Activity Centers - YouTube
To co zabiło system to niedokończone naleciałości z innych systemów - ME, 2000 - system nigdy nie był spójny pod względem identyfikacji, designu - Activity Center miało być główną częścią Windows ME, jednak wiemy że technologia która napędzała Windows 9x była przestarzała - pomyślano wówczas że właśnie Neptune będzie takim systemem. Zamiast spróbować to jednak połączyć - woleli to porzucić i zacząć od nowa, tym razem na stabilniejszym gruncie. Przybrali kierunek na Kanadę . Mimo iż Neptune to kolejny projekt Microsoftu który nie ujrzał swiatła dziennego, jednak programiści z ekip Neptune i Odyssey dali początek linii konsumenckich systemów na bazie jądra NT - i wielu funkcjom które ujrzały światło w późniejszych edycjach, wiele lat po premierze Windowsa XP.
I mała errata do poprzedniego wpisu - L24D wspominał że silnik graficzny wcale nie był przeportowanym WindowsBlinds. Dlatego zamieszczam sprostowanie. Faktycznie, znalazłem nawet wpis sugerujący że silnik uxtheme to tylko próba zaimplementowania tego co oferował WindowsBlinds, Microsoft style:
Windows XP and skinning (stardock.com)
WindowBlinds: Living in a Whistler World (betanews.com)
Plotki także głoszą że Microsoft mógł też po prostu wykupic kod wcześniejszej wersji silnika WindowBlinds i zaimplementować tą wersje w systemie, lub też po prostu napisać kod dla Microsoftu:

Jednak to być może wynikało z tego że produkty firmy Stardock były bundlowane z oprogramowaniem i grami oraz że firma Stardock była certyfikowanym partnerem Microsoftu - z ich certyfikacją "Designed for Windows":


Następny wpis chciałem poświęcić Longhornowi, jednak może mógłbym poruszyć historię XPka?
Źródła: PX07297 , runtime/opcode.def at main · dotnet/runtime · GitHub , Wayback Machine (archive.org) no i betawiki
#windows #it #longhorn #neptune #vista

Komentarze (3)

groovy

tekst się urywa w jednym akapicie:


"ma wbudowany parser XML. Źródła mówią że


Fastboot"

rms

@groovy poprawiłem, dzięki!

groovy

@rms dobry tekst btw, proszę o więcej

Zaloguj się aby komentować