Droga do Longhorna #3

Droga do Longhorna #3

hejto.pl
Trzecia część historii niewydanych systemów Microsoftu. Tym razem przejdźmy dalszym szlakiem historii - Odyssey oraz Triton czekają...

Usunięty w momencie planowania

Triton początkowo był mylony z Service Packiem do Neptune (o nim w następnej części). Jednak wyciekłe dokumenty Microsoftu wskazują na coś innego. Ten dokument jasno wskazuje, jako Triton miał być systemem operacyjnym - plus, miał mieć własne service packi. Triton, miał mieć swój debiut po Neptune, być może w 2001 roku, na co wskazuje dokument. Także wersja 64 bitowa - jak w wypadku Neptune - również miała się ukazać - wersja jądra 5.(x).

Po krótce:

  • RTM jako uzupełnienie systemu Neptune (Tak jak W2K -> XP)
  • Wsparcie dla nowych urządzeń
  • Wersje systemu: Standard (dla biznesu, konsumentów, praca&dom), Nowi użytkownicy (edycja Starter dla nowych użytkowników i rozwijających się krajów), High-End (tego nie muszę tłumaczyć )
  • System RTM miał się pojawić na Marzec 2001 (4QFT01 - Każda wersja)
Co nowego miało być w systemie? Nie jest tego zbytnio dużo: poprawki powłoki, głównie dla konsumentów - nowa generacja UI miała być dostarczona z następnym wydaniem jądra NT (czyli 6.0), usprawnienia dla IntelliMirrowZAW 2.0, poprawki dla wbudowanej przestrzeni, oczywiście wsparcie dla nowego sprzętu, oraz nowość - możliwości jądra NT w wersji 64 bitowej. Microsoft wiedział że przejście na architekturę 64 bitową jest nieuknikniony - podejrzewam że tutaj myślano nad IA-64 niż konkurencyjnym, używanym do dziś AMD64.

Odyssey

Sam system owiany jest tajemnicą. Wiadomo że miał być systemem typowo biznesowym, kontynuacją W2K, no i że w 2000 roku, ekipa tworząca Neptune została połączona z tymi, którzy opiekowali się Odyssey i tak powstała grupa tworząca projekt o nazwie Whistler - który później dojrzał jako XP.
Ale co wiadomo o samym projekcie "Odyssey"? Jądro miało posiadać oznaczenie NT 6.0 - tak jak w Viście, dzięki temu, projekt nie mógłby zostać pomylony z innymi wersjami systemu, jednak ZDnet podaje, jako oznaczenie tego systemu mogło być takie samo jak w przypadku Neptune, więc jako NT 5.x

Z dokumentów, można wywnioskować parę rzeczy:

  • numer jądra miał mieć oznaczenie NT 6.0!
  • miał osiągnąć wersję Alpha (?)
  • wersje systemu: "Entry" (Professional?), "Standard" (Server?)
  • ceny uaktualnień z Windows 2000: $50 dla "Entry", $100 dla "Standard"
  • trzecia wersja systemu: "Turbo", wspomniane nad "Standard"
  • różne wersje oparte na sprzęcie, różniące się funkcjonalnością i oprogramowaniem
  • wersja "Big Bang"
  • roczny abonament (!) na Windows Update, plus wyższy stopień wsparcia z Windows Update "Platinum"
  • dodatek motywów graficznych (tak, znanych z Windows XP)
  • NT6 wprowadza nowy UI - czyli już wtedy myśleli nad przeportowaniem silnika WindowBlinds do systemu.
  • nowe usługi personalizacji i obsługi użytkownika - ściąga z Windows Neptune?
  • bogatsze zrozumienie danych z poziomu systemu plików (możliwe że chodzi o Active Directory, NT6 miał mieć także wsparcie firm trzecich)
Antitrust potwierdza że, Odyssey, na tamte czasy, był w fazie tworzenia.
Tradycyjnie, przepraszam za błędy, jako że nie jestem humanistą W następnym wpisie postaram się omówić szerzej projekt "Neptune"
Dokument: PX06262.pdf (slated.org)
#windows #it #betawindows #vista #longhorn

Komentarze (4)

L24D

silnika WindowBlinds do systemu.


Pierwsze słyszę. To przecież nie jest program Microsoftu.


Mieli własny silnik do kompozycji (co najmniej od Neptunie) a wraz z wprowadzeniem DWM obsługę GUI jako obiektów 3D

rms

@L24D tak, stworzony w oparciu o stardocksowy WindowBlinds w podstawowej wersji. Moze nawet nie w oparciu, co po prostu stworzony dla XPka:


https://betanews.com/2000/09/01/windowblinds-living-in-a-whistler-world/

L24D

@rms z tego co rozumiem z tego artykułu chodzi tylko o podobieństwa w specyfikacji czyli formatu w jakim przechowywane są *.msstyles, ale raczej nie były one w 100% tożsame z Window Blinds. W przeciwnym wypadku oznaczało by, że istniały kiedyś skiny WB które można było używać natywnie z silnika wbudowanego w Windows, ale przyznam że nie spotkałem się z takimi.

rms

@L24D z tego co pamietam te wczesne buildy whistlera faktycznie mogly uzyc tych motywow, ale tez motywy musialy miec odpowiedni format, mogly miec rozszerzerzenie msstyles ale musialy byc tez zgodne z specyfikacji uis1, dlatego to moze byc traktowane bardziej jak ciekawostka, bo te motywy mozna uznac jako lost media.


Gdzies był lepszy artykuł udowadniający współprace Microsoftu z Stardockiem, ale czytałem go tak dawno temu że musiałbym głębiej zajrzeć. Postaram się zaczerpnąć info przy tworzeniu materiału o Neptune - i najwyżej zrobie erratę jeżeli nic nie znajdę.

Zaloguj się aby komentować