Opowieść o dwóch miastach: dlaczego Indonezja planuje budowę nowej stolicy na Borneo i rezygnuje z Dżakarty.

Opowieść o dwóch miastach: dlaczego Indonezja planuje budowę nowej stolicy na Borneo i rezygnuje z Dżakarty.

hejto.pl

Indonezja planuje przenieść swoją stolicę z Dżakarty na wyspie Jawa do nowego leśnego miasta na wyspie Borneo o nazwie Nusantara. W tym odcinku podcastu The Conversation Weekly rozmawiamy z trzema ekspertami w dziedzinie urbanistyki i ekologii, aby dowiedzieć się, dlaczego - i jaki może być wpływ tego projektu na środowisko.

Indonezja planuje przenieść swoją stolicę z Dżakarty na wyspie Jawa do nowego leśnego miasta na wyspie Borneo o nazwie Nusantara. W tym odcinku podcastu The Conversation Weekly rozmawiamy z trzema ekspertami w dziedzinie urbanistyki i ekologii, aby dowiedzieć się dlaczego - i jaki może być wpływ tego projektu na środowisko.
Dżakarta jest miastem walczącym o utrzymanie się na powierzchni.
Zostało zaatakowane z dwóch stron - od strony rzeki i od strony lądu
mówi Eka Permanasari, profesor nadzwyczajny w dziedzinie projektowania miejskiego na Uniwersytecie Monash w Australii.
W mieście występują ekstremalne opady deszczu, które w wyniku zmian klimatycznych regularnie powodują poważne powodzie. W połączeniu z tym, masowe wydobycie wody gruntowej z warstw wodonośnych pod miastem powoduje zapadanie się Dżakarty. Jeśli pojedziesz do północnej części Dżakarty, możesz zobaczyć, że droga jest wyżej niż domy obok niej. W niektórych innych rejonach miasto obniża się o ponad 15 cm rocznie
mówi Permanasari.
Ze względu na problemy, z jakimi boryka się Dżakarta, plany przeniesienia stolicy Indonezji mają długą historię. W czasach kolonialnych Holendrzy rozważali opuszczenie miasta, zwanego wówczas Batawią, ze względu na powodzie, wysokie temperatury i choroby związane ze stagnacją wody. Od czasu uzyskania niepodległości przez Indonezję w 1945 r. kolejne administracje również przedstawiały plany przeniesienia stolicy, ale nigdy nie zostały one zrealizowane.
Obecnie rząd prezydenta Joko Widodo, znanego jako Jokowi, kontynuuje realizację nowego projektu, którego koszt szacuje się na około 35 mld USD. W styczniu parlament Indonezji przyjął ustawę o przeniesieniu stolicy kraju z Dżakarty na wyspie Jawa do prowincji Kalimantan Wschodni na Borneo. Rząd ogłosił wówczas nazwę miasta: Nusantara, co w sanskrycie oznacza archipelag.
Hendricus Andy Simamarta jest wykładowcą urbanistyki na Uniwersytecie Indonezyjskim i prezesem Indonezyjskiego Stowarzyszenia Planistów Miejskich i Regionalnych. Jego zdaniem ważnym powodem przeniesienia stolicy jest przesunięcie środka ciężkości Indonezji z Jawy.
Jesteśmy bardzo zależni gospodarczo od Jawy, ponad 50% naszej gospodarki znajduje się na Jawie
mówi. Simamarta jest sceptyczny co do tego, czy przeniesienie stolicy na Wschodni Kalimantan przywróci równowagę gospodarczą, ale twierdzi, że przynajmniej może to rozpocząć "zmianę naszego sposobu myślenia o rozwoju".
Marzeniem dla Nusantary jest nowe, inteligentne miasto o zaawansowanej technologii, otoczone lasem. Borneo to wyspa z lasami deszczowymi, które są domem dla wielu gatunków zwierząt, w tym orangutanów i słoni azjatyckich. Jednak Alex Lechner, profesor nadzwyczajny ekologii krajobrazu na Uniwersytecie Monash w Indonezji, mieszkający w Dżakarcie, twierdzi, że obszar planowany pod budowę Nusantary jest obecnie pokryty plantacjami eukaliptusa - monokulturami o mniejszej bioróżnorodności niż nienaruszone lasy deszczowe.
Lechner jest pod wrażeniem ośmiu zasad ustalonych dla rozwoju Nusantary, w tym neutralności węglowej i podejścia gospodarki cyrkulacyjnej.
Jeśli wszystko będzie wyglądało tak, jak na papierze, to miasto może być świetnym przykładem dla południowo-wschodniej Azji, jak powinien wyglądać ekologiczny i zrównoważony rozwój
Ale martwi go również to, co może się wydarzyć na Borneo poza obszarem działania Nusantary. "
Co stanie się z całym rozwojem, który miasto promuje poza jego granicami? Czy będzie on rozwijał się w sposób zrównoważony?
Lechner mówi, że jeśli powstanie więcej dróg łączących Nusantarę z innymi częściami Borneo, może to wywołać "efekt rybiej ości" z małymi drogami prowadzącymi w głąb lasu, co może mieć "cały szereg kaskadowych skutków ubocznych dla środowiska, a zwłaszcza dla różnorodności".
Posłuchaj pełnego odcinka, aby dowiedzieć się więcej o wyzwaniach stojących przed Dżakartą oraz o planach - i polityce - stojącej za projektem Nusantara.
________________________
Wpis jest tłumaczeniem artykułu "A tale of two cities: why Indonesia is planning a new capital on Borneo – and abandoning Jakarta. Podcast", - https://theconversation.com/a-tale-of-two-cities-why-indonesia-is-planning-a-new-capital-on-borneo-and-abandoning-jakarta-podcast-181134, The Conversation, na licencji Creative Commons
Photo by Bayu Syaits on Unsplash

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować